شستن موکت

از آنجا که موکت ها در مکان هایی قرار می گیرند که روی آنها رفت و آمد انجام می شود و ممکن است توسط کودکان یا حیوانات خانگی کثیف شوند، تمیز کردن موکت ها بسیار ضروری است. باقی ماندن ذرات گرد و غبار روی موکت ها نیز باعث می شود که موکت شما نه تنها بوی خاک بگیرد و رنگ آن کدر بنظر برسد، بلکه در نهایت باعث فرسودگی الیاف فرش نیز می شود. شست و شو و پاکسازی موکت ها کمی سخت تر از پاکسازی فرش ها می باشد. اگر ندانید که “باید چطوری موکت بشوییم؟” ، ممکن است پاکسازی موکتتان برای شما تبدیل به یک معضل شود، اما اگر طرز صحیح تمیز کردن موکت را بلد باشید، می توانید گرد و غبار روی موکت را به طور کامل از بین ببرید و جلوه پاکیزه و زیبای موکت خود را بازگردانید.

با آدین موکت همراه باشید. در ادامه مقاله بصورت کامل به این میپردازیم که شستن موکت ها به روش هایی ممکن است.

هر چند وقت یک بار باید موکت را تمیز کنیم؟

برای اینکه موکت شما جلوه زیبا و سالم خود را حفظ کند، بهتر است یک روتین پاکسازی برای آنها داشته باشید. اگر نمی دانید هر چند وقت یک بار باید موکت را تمیز کنیم، ادامه متن به شما بسیار کمک خواهد کرد.
یکی از موارد ضروری در تمیز کردن موکت ها جاروبرقی هفته به هفته است. اگر دارای کودک خردسال یا حیوانات خانگی هستید بهتر است این کار را حداقل دو بار در هفته انجام دهید. زیرا خرده ریزه های خوراکی و گرد و غبار بهتر است سریعا تمیز شوند.
اما جدا از جاروبرقی برای از بین بردن لکه ها و بوی نامطبوع موکت خود باید از بخارشوی نیز استفاده نمایید که مورد بسیار ضروری ای می باشد.
همچنین بهتر است موکت خود را حداقل یک بار در طول سال به یک شرکت قالیشویی بسپارید.

شستن موکت با شامپو فرش

اگر انتخاب شما شستن موکت با شامپو فرش می باشد، باید به انتخاب شامپو فرش مناسب موکتتان بسیار دقت نمایید. زیرا موکت ها از الیاف متنوعی ساخته می شوند و هر شامپو فرشی با همه موکت ها سازگار نمی باشد. بهترین شامپو فرش ها برای شستن موکت با شامپو فرش آنهایی هستند که در فرمولاسیونشان مواد شیمیایی کمتری وجود داشته باشد. پس برای اینکه مطمئن شوید آسیبی به موکتتان نمی رسد، حتما پیش از استفاده توضیحات و دستورالعمل استفاده از شامپو فرشی که می خواهید تهیه نمایید را مطالعه کنید.

تمیز کردن موکت با شامپو فرش

برای تمیز کررن موکت با شامپو فرش، ابتدا باید مقداری از شامپو را با آب مخلوط نمایید. سپس یک اسفنج تمیز یا دستمال پارچه ای تمیز را به مخلوط آغشته کنید و روی موکت بکشید تا لکه های آن از بین برود. بعد با استفاده از یک پارچه (ترجیحا از جنس کتان) نم روی فرش را بگیرید. اگر پس از مدتی دستمالتان مرطوب شد، باید آن را با یک دستمال خشک دیگر عوض کنید. سپس بهتر است تا چند ساعت رفت و آمدی روی موکت انجام نگیرد تا بدون اینکه دوباره لکه ای روی موکت ایجاد شود، به طور کامل خشک شود‌.

نحوه تمیز کردن موکت با سرکه

اگر قادر به بخارشویی موکتتان نیستید و نمی دانید چگونه باید بدون بخارشوی موکت بشوییم، می توانید از آموزش نحوه تمیز کردن موکت با سرکه استفاده نمایید.
نخست، باید یک سطل را پر از آب گرم و ۱/۴ فنجان سرکه سفید نمایید. سپس فرچه خود را به محلول داخل سطل آغشته نمایید و روی موکت بکشید. این کار را باید به گونه ای انجام دهید که موکتتان نم دار و مرطوب شود اما بیش از حد خیس نشود. پس از این کار، سطل دیگری را با آب شیرین پر کنید و یک دستمال پارچه ای را با استفاده از آن آب خیس کنید. پارچه را لوله کرده و روی موکت بکشید. حالا که محلول سرکه را با استفاده از پارچه از روی موکت پاکسازی کرده اید، می توانید برای سریع تر خشک شدن موکتتان از پنکه یا سشوار استفاده نمایید.

نحوه تمیز کردن موکت با جوش شیرین و نمک

جوش شیرین یکی از راه های شست شوی ارزان موکت است که با محیط ‌زیست نیز سازگار بوده و بوی نامطبوع موکت را نیز از بین می برد، به همین دلیل ما آموزش نحوه تمیز کردن موکت با جوش شیرین و نمک را در اختیار شما قرار داده ایم تا از آن استفاده کنید و با کمترین هزینه موکت خود را پاکسازی نمایید.
پیش از استفاده از جوش شیرین و نمک، باید موکت را جاروبرقی بکشید تا گرد و غبار نشسته بر سطح موکت از بین برود. پس از آن باید جوش شیرین و نمک را در یک کاسه ی کوچک مخلوط کنید و سپس، یک بطری اسپری را پر از آب کنید. مخلوط جوش شیرین را در تمام سطح موکت بپاشید و پخش کنید و بعد روی مخلوط آب اسپری کنید. پس از انجام این کار، با استفاده از یک فرچه مخلوط جوش شیرین را روی موکت بکشید تا عمیق تر شود و به الیاف موکت نفوذ کند. سه ساعت صبر کنید تا این مخلوط آلودگی و بوی نامطبوع را به خود جذب کند. سپس وقت آن می رسد که از یک حوله یا پارچه تمیز استفاده کنید تا مخلوط شل شده را از سطح موکت پاک کنید‌. اجازه دهید موکتتان به طور کامل خشک شود و سپس با جاروبرقی باقی مانده مخلوط جوش شیرین در الیاف موکت را تمیز کنید.