موکت یکی از قدیمی ترین فرش های مورد استفاده در ساختمان است. ما از موکت در قسمت های مختلفی از ساختمان استفاده میکنیم از جمله: اتاق خواب، سالن پذیرایی، نشیمن، آشپزخانه و حتی راه پله. به جهت زیبایی و جنس این روزها موکت ها فرقی با قالی و قالیچه ها ندارند. در این مقاله قصد داریم به موکت راه پله ، مزایا و معایب آن و همچنین نکات مهم برای خرید یک موکت مناسب بپردازیم.

آدین موکت از ارائه دهندگان خرید موکت و فرشینه ارزان قیمت میباشد که تمامی فرشینه و موکت ها را با کمترین قیمت، در تمامی متراژ ها با بهترین کیفیت ارائه می‌نماید، تنها کافیست با ما تماس بگیرید و به یکی از مشتریان راضی باشگاه هواداران آدین موکت تبدیل بشید؛ هیچوقت برای خرید موکت نو با بهترین برند و قیمتی نازل دیر نیست.

 

برای انتخاب موکت راه پله باید به چند نکته توجه بنماییم؟

نکاتی که هنگام خرید موکت راه پله باید به آنها توجه داشته باشید، عبارتند از:

۱:جنس موکت

۲:بافت موکت

۳:رنگ و طرح موکت

 

۱: جنس موکت

جنس موکت یکی از ویژگیهای منحصر به فرد یک فرش خوب است. امروزه موکت راه پله در جنس های مختلف تولید می شوند که هر کدام به نوبه خود دارای خصوصیات منحصر به فردی هستند.

از جمله: پشم، پلی پروپلین، نایلون، تایل و پلی استر

موکت هایی که در ساختار  اصلی آن ها از مواد مصنوعی مانند نایلون و پلی استر استفاده می شود، برای راه پله بسیار مناسب هستند.

برای فرش کردن جاهای پر تردد ساختمان ها، مخصوصا راه پله ها استفاده از الیاف مصنوعی با دوام تر و مقرون به صرفه تر می باشد. در ادامه برخی از موکت های مناسب راه پله را شرح خواهیم داد.

 

موکت های نایلونی

الیاف نایلونی از نظر پایداری و دوام بسیار طرفدار دارند. این موکت ها به خاطر جنسی که دارند در برابر پوسیدگی و کثیفی مقاوم هستند و یکی از پرکاربرد ترین موکت راه پله به حساب می آیند.

موکت های نایلونی در صورتی که به درستی نگهداری شوند عمری طولانی دارند و همچنین دارای جنسی لطیف و قیمتی مناسب هستند که این امر باعث شده که طرفداران زیادی داشته باشند این مـوکت ها مقاومت بالایی دارند و دارای دامنه گسترده ای  از رنگها هستند.

 

موکت تایل

یکی از محبوب ترین مدل موکت راه پله به شمار میآید. این موکت ها به شکلهای مربع و در اندازه های گوناگونی ساخته شده است و با در کنار هم قرار دادن این موکت ها می توان طرح دلخواه خود را ساخت. یکی از مزایای این  موکت ها این است که می توان آنها را به تنهایی و بدون کمک نصب کرد. این موکتها به دلیل ضخامتی که دارند دیر تر از موکت های کم ضخامت خراب می‌شوند و در روی راه پله ها جمع نمی شوند و لیز نمی خورند. از این موکت ها میتوان در محل های دارای رطوبت نیز استفاده کرد.

 

موکت های پشمی

که از پشم گوسفندان تولید می شود، یکی از انواع موکت های گران قیمت و لوکس به حساب می آیند که دارای طرفداران بسیار هستند و از آنجا که جنس آنها طبیعی است و ماندگاری بالایی دارند بهترین انتخاب برای  یک موکت راه پله به حساب می آیند. این فرش برای افرادی که به مواد شیمیایی حساسیت دارند بهترین انتخاب است این موکت ها در صورتی که به درستی از ان مراقبت شود داری طول عمر بالایی هستند یکی دیگر از ویژگی‌های این موکت ها مقاومت آنها در برابر آتش می باشد.

 

۲:بافت فرش

بافت فرش مانند جنس آن بسیار مهم است تنوع در بافت فرش بسیار زیاد است. فرش هایی که دارای پرزهای بلندی هستند اغلب  نرم تر هستند و گرما را در خود جذب می کنند. اما  فرشهای پرز کوتاه رسمی تر هستند و بیشتر در ادارات و هتل ها مورد استفاده قرار می گیرند. فرشهای پرز بلند این امکان را دارند که در پنجه حیوانات خانگی و وسایل دیگر شما گیر کنند و باعث آسیب دیدن به فرش شوند شما باید برای انتخاب موکت راه پله، نسبت متعادلی از نرمی و سختی فرش را برای دکوراسیون خانه ی خود انتخاب کنید.

 

۳: رنگ و طرح موکت راه پله:

راه پله تاثیر زیادی در زیبایی ظاهری خانه دارد. موکت راه پله نیز باید رنگ و طرح مناسبی داشته باشد.

ما پیشنهاد میکنیم که  در صورتی که راه پله باریک باشد، از رنگ های روشن استفاده کنید زیرا کفپوش هایی با رنگ تیره فضای راه پله را باریک تراز اندازه واقعی نشان می دهند. اگر رنگ محیط تیره باشد مقداری رنگ در راه پله میتواند فضای داخلی هیجان انگیز تری ایجاد کند.

نکته ی دیگر در انتخاب یک  موکت راه پله خوب انتخاب یک طرح مناسب است. باید توجه داشته باشیم که موکت راه پله پس از نصب و خم شدن روی پله نباید زیبای خود را از دست بدهد. در انتخاب طرح مثلا اگه موکتی با گلهای درشت انتخاب کنیم که هنگام نصب تمام گل فرش روی کفپوش پله قرار نگیرد نما فرش را بد نشان میدهد. انتخاب رنگ و طرح های پیچیده ممکن است پس از نصب زیبای اولیه را نداشته باشد‌. از طرفی دیگر باید توجه کنیم که طرح های بسیار ساده خرابی ها  را به سرعت نمایان میکند بهتر است موکتی را انتخاب کنیم که طرح و نقش های در آن وجود داشته باشد و بتواند مقداری از این خرابی ها  را پوشش دهد.

 

مزایای موکت راه پله

تا اینجای مقاله در مورد نحوه انتخاب موکت راه پله برای شما مطالبی را بیان کردیم و در این قسمت میخواهیم تعدادی از مزیت های استفاده از موکت در راه پله را را نیز بیان کنیم.

 

۱: امنیت:

راه پله ها بدلیل جنسی که دارند، باعث لیز خوردن افراد به خصوص کودکان و سالمندان شوند. ما برای جلو گیری از این آسیبهای احتمالی از قبیل لیز خوردن و افتادن آنها را با موکتها فرش میکنیم.

 

۲: حفاظت از راه پله:

ما برای جلوگیری از خراب شدن کفپوش سنگی و یا چوبی راه پله آنها را با موکت فرش میکنیم تا کمتر در معرض آسیب دیدن باشند.

 

۳: دما:

موکتها یک نوع عایق حرارتی به حساب میایند. در زمستان راه رفتن بر روی سنگهای راه پله باعث میشود که شما احساس سردی کنید. میتوان با فرش کردن راه پله با موکت این مشکل را برطرف کرد.

 

۴: تغییر دکوراسیون منزل:

برای تغییر دکوراسیون گاهی با هزینه های بالایی روبرو میشوید اما موکت راه پله به دلیل قیمت مناسب که دارد میتواند گزینه مورد توجه ای در تغییر دکوراسیون بحساب آید. با تغییر این موکت ها میتوان فضای خانه را صمیمانه تر کرد و جلوه زیبایی به دکوراسیون بخشید.

 

۵: کاهش صدا:

راه رفتن بر روی پله ها دارای صدای ناخوشایندی است که از برخورد  پاشنه کفش به کفپوش پله ایجاد میشود و موجب سلب آسایش افراد خانواده میگردد.

برای رفع این مشکل باید از کفپوش های الیافی مانند موکت استفاده کرد که موجب از بین رفتن این مشکل میشود.

 

۶: نظافت راه پله:

در موارد زیادی از خانه ها راه پله های داخلی ساختمان را چوبی میسازند تا جلوه ای زیبا تر به فضا ببخشد، چوب به نمای خانه یک نمای گرم و صمیمی میدهد. اما چوب  با سرعت در معرض خراشیدگی و آلودگی قرار میگیرد که در این صورت رنگی بد به خود میگیرد و جلوه خود را از دست میدهد. تمیز کردن ان خیلی مشکل است زیرا برای چوب نمیتوان از لکه بر و مواد شیمیایی استفاده کرد. جنس این کفپوشها به گونه ایست که در برابر رطوبت خراب میشوند. برای همین راه پله ها را با موکت راه پله پوشانده تا از این مشکلات در امان باشید  و به راحتی تمیز شوند.

 

طریقه نصب موکت راه پله

برای اینکه موکت شما لیز نخورد و فیکس در جای خود قرار بگیرد بهتر است ان را نصب کنید. برای فیکس ماندن و نصب موکت ها از دو روش استفاده میشود:

۱:چسباندن

۲:گیره زدن

۱:چسباندن:

در این روش موکت را به وسیله چسب های مخصوص به پله ها می چسبانیم.

۲:گیره زدن:

در این روش موکت را به هر یک از پله ها با پرچ متصل می کنیم.

 

معایب موکت های راه پله

ما هیچ گاه نمی توانیم بگوییم که یک محصول هیچ معایبی ندارد. اگر بخواهیم عیب های یک موکت را به شما بگوییم می توان گفت بعضی از موکت ها که دارای نقش های فرو رفته با طرح های برجسته هستند، موجب می ‌شوند که آشغال در لابلای آن ها گیر کند و نمای خود را از دست بدهند. بعضی از موکت ها هم هستند که بعد از مدتی استفاده شکلی زشت به خود می ‌گیرند و به کلی تغییر رنگ میدهند میتوان گفت در ساخت این موکتها از چسب های نا مرغوب استفاده میشود که باعث می شود گرد و غبار زیادی در زیر موکت ها جمع شود.

 

سخن پایانی

در این مقاله شما با انواع موکت‌ راه پله آشنا شدید و حال میدانید که برای انتخاب  یک موکت مناسب باید چه نکاتی را در نظر بگیرید و بر حسب فضای  ساختمان جنس پله ها و دکوراسیون منزل و قیمت مد نظر خـود چه موکتی مناسب است.

برای این که نمای راه پله شما شیک تر دیده شود بهتر است، موکت راه پله شما از هر طرف بیست سانت کمتر باشد که هم جلوه زیبایی به فضا بدهد، هم کفپوش راه پله شما را به نمایش بگذارد و هم از خرابی های احتمال آن جلوگیری شود.

فروشگاه آنلاین آدین یکی از بهترین فروشگاه های اینترنتی موکت در سراسر کشور است که شمارا با بهترین برندهای معتبر و کیفیت روبه‌رو میکند تا شما با داشتن انتخاباتی گسترده به انتخاب و خرید آنلاین بهترین موکت مد نظرتان بپردازید. با مراجعه به فروشگاه آنلاین موکت یا برقراری تماس میتوانید جهت دریافت مشاوره یا تعیین زمان برای مراجعه حضوری به نماشگاه موکت، اقدام نمایید.