پارکت‌ها یکی از انواع کفپوش‌ها می‌باشند که به دلیل ساخته شدن از چوب طبیعی به سرعت در بین مردم به محبوبیت رسیدند. چوب طبیعی استفاده شده در ساختار این کفپوش‌ها از نفوذ سرما و حرارت از کف زمین جلوگیری می‌کند. پروسه‌ی تولید این نوع از کفپوش‌ها چندان سخت نیست و برای ساخت آن‌ها تنها باید چوب درختان به الوار تبدیل شده و سپس به ابعاد کوچک‌تر برش بخورد. به هنگام نصب نیز، این قطعات کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. پارکت‌ها از لحاظ نوع چوب آن‌ها و همچنین متریال انواع مختلفی دارند که پیش از اقدام به خرید پارکت لازم است با آن‌ها آشنا شوید. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در ارتباط با پارکت، مزایای آن نسبت به سرامیک و همچنین انواع پارکت با شما در میان بگذاریم.

پارکت چیست؟

پارکت که با نام ایرانی چوب فرش نیز شناخته می‌شود، کفپوشی از جنس چوب طبیعی است که برای داخل ساختمان‌ها استفاده می‌شود. پروسه تولید و نصب این پارکت‌ها چندان دشوار نیست، اما به دلیل استفاده از چوب‌های طبیعی در ساختار این نوع از کفپوش‌ها، قیمتبالاتری نسبت به سایر کفپوش‌ها دارند.

در سال‌های اخیر استفاده از پارکت‌ها بسیار بیشتر شده است و این کفپوش‌ها در انواع مختلفی در بازار به فروش می‌رسند. به دلیل اعتراض برخی از فعالان محیط زیست در رابطه با قطع درختان برای ساخت پارکت، پارکت‌هایی ساخته شده از چوب مصنوعی وارد بازار شدند. این نوع از کفپوش‌ها لمینت نام گرفتند که اگرچه ظاهری شبیه پارکت دارند، اما بسیاری از ویژگی‌های بنیادی پارکت را ندارند.

انواع پارکت بر اساس نوع چوب

چوب‌های به کار گرفته شده در تولید پارکت‌ها دارای تنوع بسیار بالایی می‌باشد، که هر یک از انواع چوب‌ها دارای ویژگی‌های منحصر به خود بوده و می‌توانند تعیین‌کننده‌ی قیمت انواع پارکت باشند. به همین خاطر به بررسی انواع پارکت بر اساس نوع چوب می‌پردازیم و مشخصات هر یک از چوب‌ها را بیان می‌کنیم.

  • پارکت با چوب درخت بلوط

پارکت‌هایی که از چوب بلوط تولید می‌شوند یکی از بادوام‌ترین پارکت‌های چوبی به حساب می‌آیند. چوب درخت‌های بلوط به حدی مقاوم و با دوام هستند که در زمان‌های قدیم برای ساخت خانه‌ها نیز از این چوب‌ها استفاده می‌شده است. رنگ زیبای چوب درخت بلوط، یکی دیگر از دلایل محبوبیت این نوع از پارکت‌های چوبی است که همچنین موجب استفاده و کاربردهای آن در ساخت انواع محصولات چوبی می‌شود.

  • پارکت با چوب درخت افرا

چوب درخت افرا رنگ روشنی دارد و معمولا از نواحی جنگلی مانند شمال ایران، یافت می‌شود. استفاده از این نوع چوب در صنعت کاربرد بسیار زیادی دارد و محصولات چوبی مختلفی از آن ساخته می‌شوند. مانند آلات موسیقی از جمله گیتار و پیانو که از این چوب ساخته می‌شوند. پارکت چوب افرا، استحکام و دوام بالایی دارد و به دلیل رنگ روشن آن، بازتاب نور و روشنایی در خانه را دوچندان می‌کنند.

  • پارکت با چوب درخت راش

این پارکت‌ها علاوه بر زیبایی، دوام بالایی نیز دارند و یکی از بهترین چوب‌ها برای پارکت می‌باشند. وزن سبک چوب راش، از دیگر مزایای این نوع از انواع پارکت می‌باشد. کشورهای بسیاری از این نوع چوب استفاده‌های زیادی می‌کردند. همین موضوع می‌تواند اهمیت این نوع از پارکت‌ها را اثبات کند.

  • پارکت با چوب درخت گردو

این نوع از چوب نیز از زمان‌های قدیم به عنوان یکی از چوب‌های بسیار مقاوم شناخته می‌شود که امروزه نیز علاوه بر ایران در کشورهای دیگری نیز برای تولید محصولات چوبی از آن‌ها استفاده می‌شود. چوب درخت گردو یکی از بهترین چوب‌هایی است که می‌توان برای تولید انواع پارکت از آن استفاده کرد.

  • پارکت با چوب درخت گیلاس

پارکت‌هایی که از چوب درخت گیلاس ساخته می‌شوند، رنگی طلایی مایل به قهوه‌ای دارد و موجب هر چه زیباتر شدن خانه شما می‌شوند. چوب درخت گیلاس از مقاومت و دوام بسیار بالایی برخوردار است و یکی از بهترین گزینه‌های چوب درخت برای تولید و ساخت انواع پارکت می‌باشد.

انواع پارکت بر اساس متریال

فارغ از چوب استفاده شده در پارکت‌ها متریال‌های دیگری نیز در آن‌ها استفاده می‌شود. همچنین برخی از پارکت‌ها از چوب مصنوعی به جای طبیعی استفاده می‌کنند، مانند لمینت‌ها که از محبوبیت بسیاری نیز برخوردارند. انواع پارکت بر اساس متریال عبارتند از:

  • پارکت لمینت

پارکتت‌های لمینتی اگرچه از دیدگاه برخی جزء پارکت‌ها به حساب نمی‌آیند، از چند لایه مواد ترکیبی فشرده ساخته شده است که یکی از این مواد ترکیبی، چوب است.البته روی لمینت‌ها طرح چوب وجود دارد. کفپوش‌های لمینتی به دلیل بافت خاص، عایق بودن و همچنین دوام بالا تبدیل به کفپوشی محبوب شده‌اند.

  • پارکت یک تکه

این پارکت برای افرادی که متریال طبیعی را دوست دارند مناسب است. البته نصب این نوع از پارکت‌ها زمانبر تر از سایر آن‌هاست. از لحاظ ضخامت نیز این نوع پارکت مانند لمینت‌هاست.

  • پارکت تمام چوب

این پارکت‌ها تماما از چوب ساخته می‌شوند و برای افرادی که مشکل صدا و گرما دارند مناسب است. این نوع از پارکت‌ها را می‌توانید هرجقدر بخواهید سمباده‌کاری کنید و برق بیندازید. عمر پارکت تمام چوب از سایر انواع پارکت بیشتر بوده و ط ظاهری بسیار شیک و زیبا برخوردار است.

  • پارکت ضد آب

پارکت‌ها از چوب ساخته می‌شوند و از آنجایی که آب دشمن چوب به حساب می‌آید، پارکت‌های ضد آب وارد بازار شدند. این پارکت‌ها معمولا در آشپزخانه و سرویس بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

هزینه پارکت کف چقدر است؟

پارکت‌ها به طور کلی هزینه بیشتری نسبت به سایر کفپوش‌ها دارند، اما انواع مختلف آن‌ها بسته به مقاومت آن‌ها، نوع چوب آن‌ها، رنگ، ضد آب بودن یا نبودن و همچنین برند آن‌ها می‌تواند متفاوت باشد.

پیشنهاد به شما این است که پارکت کف را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید و صرفا به دلیل قیمت پایین نوعی از پارکت‌ها اقدام به خرید آن‌ها نکنید.