نقشه های ساختمان در حالی طراحی می شوند که ساختمان ها هنوز در مرحله پروژه هستند و در مرحله پروژه مواردی مانند وضعیت کف ساختمان و استفاده از مصالح نیز برنامه ‌ریزی می‌ شود. در این مرحله مسئله انتخاب یکی از انواع کفپوش ها نیز مطرح می ‌شود.

 اهمیت کفپوش ها به این دلیل است که از آنها برای کف ساختمان ها استفاده می شود. انواع کفپوش در کف ساختمان ها، محوطه باز و منطقه پیاده روی استفاده می‌ شود. آنها از عناصر ساختاری  هستند که به تکیه گاه ها منتقل می شوند. ساختار کفپوش ها با توجه به منطقه کاربرد آن وضعیت کف ساختمان و وزنی که روی آن خواهد بود متفاوت است، بنابراین انتخاب یک کفپوش مناسب برای ساختمان بسیار مهم است.

در این مقاله ما به بررسی انواع کفپوش خواهیم پرداخت و سعی ما بر این است که انواع کفپوش را به همراه عملکرد آن، کاربرد آن و مزایا و معایب آن ها را برای شما شرح می دهیم. اگر برای خرید کفپوش منزل دفتر کار و غیره دچار سردرگمی شده اید در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

فروشگاه آنلاین آدین یکی از بهترین فروشگاه های اینترنتی موکت در سراسر کشور است که شمارا با بهترین برندهای معتبر و کیفیت روبه‌رو میکند تا شما با داشتن انتخاباتی گسترده به انتخاب و خرید آنلاین بهترین موکت مد نظرتان بپردازید. با مراجعه به فروشگاه آنلاین موکت یا برقراری تماس میتوانید جهت دریافت مشاوره یا تعیین زمان برای مراجعه حضوری به نماشگاه موکت، اقدام نمایید.

 

کفپوش چیست؟

کفپوش پوششی تقریبا دائمی است که از آن برای نمای کف ساختمان ها استفاده می‌ شود و قابلیت تعویض دارند. کفپوش ها دارای تنوع بالایی در جنس هستند از جمله: سنگ، سرامیک، پی وی سی، لمینت، چوب، بتن و… این پوشش ها کاربرد بسیار مهمی در ساختمان ها، حیاط و پیاده رو ها دارند.

 

کاربرد کفپوش ها

در این بخش از مقاله پیش از بررسی انواع کفپوش ها  کاربرد آنها را برای شما شرح می دهیم. مهمترین کاربرد کفپوش ها پوشاندن کف ساختمان ها می باشد که بدین وسیله یک عایق حرارتی و صوتی برای کف ساختمان ها ایجاد می کنند. آن ها قسمت های پایین و فوقانی یک منطقه خاص را در سازه می بندند  و به همین دلیل در عناصر معماری سازه قرار دارند. آنها بازه های افقی راه به حامل های عمودی منتقل می کند، تیر ها را به هم متصل می‌ کنند و به این ترتیب ساختار در برابر بارهای افقی صفت و سخت می شوند.

 

معرفی انواع کفپوش

 کفپوش ها در شرایط متفاوت مورد استفاده قرار می گیرند و هر یک از آنها از مواد طبیعی یا غیر طبیعی ساخته می شوند در این قسمت از مقاله به معرفی انواع کفپوش خواهیم پرداخت. و مزایا و معایب آن ها را ذکر خواهیم کرد.

انواع مختلف کفپوش ها عبارتند از:

 ۱: کفپوش های بتنی

۲: کفپوش های چوبی

 ۳: کفپوش های سنگی

 ۴: کفپوش های سرامیکی

 ۵: کفپوش های شیشه ای

۶: کفپوش اجر سفال

۷: کفپوش چوب پنبه ای

۸: کفپوش سه بعدی

 

کفپوش بتنی

کفپوش بتنی یکی از انواع کفپوش ساختمان است که می توان گفت به طور کلی بیشترین نوع کفپوش در ساختمان ها هستند. علاوه بر این تصور می شود که این نوع کفپوش در سازه های سنگ تراشی دوام بیشتری دارند. با وجود اینکه کفپوش های بتنی دارای مزایای بسیاری هستند، معایبی نیز دارد که ما در ادامه آنها را شرح خواهیم داد.

 

مزایای کفپوش های بتنی:

 کفپوش بتنی مقاوم در برابر آتش بوده اند و دارای خاصیت بازدارنده در برابر آتش می باشد.

 در برابر فشار و ضربه بسیار مقاوم هستند.

 می توانند از نفوذ گیاهان و حشرات مضر جلوگیری کنند.

استحکام بسیار بالایی در برابر خوردگی دارند.

به دلیل قیمت مناسب از نظر اقتصادی بسیار به صرفه هستند.

 

معایب کفپوش های بتنی:

بسیار سنگین تر از کفپوش های دیگر هستند.

 باید با استفاده از آب ساخته شوند و آب بسیار زیادی مصرف می کنند.

 ساخت کفپوش های بتنی به فصل و هوا بستگی دارد و در هوای سرد ساخت آن ها بسیار دشوار است و امکان ترک خوردگی را دارا می باشند.

 

کفپوش های سنگی

یکی دیگر از محبوب ترین انواع کفپوش، کفپوش های سنگی می باشند که از گرانترین نوع کفپوش ها بحساب می آیند. سنگ های طبیعی برای پوشاندن کف آشپزخانه ها سرویس های بهداشتی حیات بالکن و غیره مورد استفاده قرار می ‌گیرند و بیشتر مناسب منازل شیک و لوکس می باشند.

 

مزایای کفپوش سنگی:

مقاومت بالا در برابر رطوبت و ضربه

مقاومت بالا در برابر لکه ها

زیبایی و ظرافت بسیار خاص

شستشوی آسان

 

معایب کفپوش سنگی:

لغزندگی سنگ

شکننده بودن

سردی سطح ان مخصوصا در زمستان باعث سردی محیط خانه می شود.

 

کفپوش های چوبی

چوب به دلیل طرح و رنگ منحصر به فردی که دارد زیبایی های خاص و جلوه قشنگی به دکوراسیون منزل شما می دهد و با وسایل و فضای خانه شما به راحتی ست می شود. کفپوش های چوبی خود دارای انواع مختلفی از کفپوش هستند مانند: کفپوش بامبو، لمینت و پارکت های چوبی، که از جایگاه بسیار خوبی در بین مردم برخوردارند.

 

مزایای کفپوش چوبی:

 نرمی این کفپوش ها

گرم تر نسبت  به بقیه کفپوش ها و مناسب در مناطق سرد

ظاهر زیبا متناسب با هر نو فضایی

 دارای عمر طولانی و قابلیت سمباده کشیدن و رفع لکه

 

معایب کفپوش چوبی:

دارای  قیمت نسبتا بالا

به راحتی خراش بر می دارد.

 می تواند پس از گذشت مدتی صدا ایجاد کند.

رنگ آن  ها با گذشت زمان تیره و کثیف می شود.

دارای جذب رطوبت بالا  و نا متناسب برای مناطق مرطوب.

حشرات به راحتی می توانند در آن ها نفوذ کنند.

 

کفپوش های سرامیکی

کفپوش های سرامیکی یکی دیگر از محبوبترین انوع کفپوش ها می باشند. کفپوش سرامیکی  دارای تنوع در طرح رنگ و ابعاد هستند و قیمت آن ها با توجه به اندازه آن ها متغیر است. کفپوش های سرامیکی لعاب دار و بدون لعاب هستند در کفپوش های سرامیکی  لایه رویی کفپوش را با لعاب جلا می دهند. لعاب ها چند نوع هستند براق، نیمه براق و مات  ضخامت این نوع کفپوش ها ۴ تا ۱۲میلی متر است.

کفپوش های سرامیکی در طرح های چوبی نیز موجود هستند که طرفداران بسیاری دارند.

 

مزایای کفپوش سرامیکی:

دارای قیمت متفاوت نسبت به بودجه هر شخص، نگهداری تمیز کردن آسان، مقاوم در برابر رطوبت، دارای تنوع زیاد و قیمت مناسب

 

معایب کفپوش سرامیکی:

سرد بودن آن ها در فصول سرد شکنندگی در برابر ضربه و همچنین کثیفی درز های ما بین سرامیک ها، لغزندگی سطح سرامیک ها که باعث سر خوردن روی آن ها می شود نیز از دیگر معایب این نوع کفپوش ها هستند.

 

کفپوش های  شیشه ای

این کفپوش ها از شیشه چند لایه زخیم و مقاوم، سکوریت و ضد گلوله ساخته شده اند که یکی از زیبا و مجلل ترین  انواع کفپوش  به حساب می آیند. این کفپوش ها از دو نوع کفپوش شفاف و کدر ساخته شده اند که در چهار چوبی مقاوم از جنس آلومینیوم  قرار می گیرند.

 

مزایای کفپوش شیشه ای:

استحکام  بالا در برابر ضربه، مقاوم در برابر رطوبت هوای سرد و گرم،  دارای رنگ و طرح متفاوت، مقاوم در برابر خراشیدگی

 

کفپوش اجر سفال

از این کفپوش ها بیشتر برای فضاهای کلاسیک استفاده می شود. اغلب دارای رنگ قهوه ای و تیره هستند. از این نوع کفپوش ها برای ویلاها، کلبه ها، خانه باغ ها و خانه هایی با طرح روستیک  استفاده می شود.

 

مزایای کفپوش اجر سفال:

استقامت بالا در برابر خراشیدگی و ضربه

 

معایب کفپوش اجر سفال:

سرد و خشن بودن

عایق نبودن در برابر سرما

 

کفپوش چوب پنبه ای

 این کفپوش ها از چوب پنبه درخت بلوط که فقط در کشورهای اروپایی یافت می شوند ساخته شده اند و یک نوع کفپوش طبیعی به شمار می روند که قابل استفاده در مناطقی مانند حمام هستند.

 

مزایا کفپوش چوب پنبه:

با همه نوع محیط زندگی سازگار بوده، عایق صوت، رسانای حرارت، نصب آسان و ارزان، تمیز کردن آسان و …

 

معایب کفپوش چوب پنبه:

قیمت بالا، اشتعال پذیری و …

 

کفپوش سه بعدی

این نوع کفپوش دارای لایه زیرین از جنس  بتن سنگ یا سرامیک است و یک لایه پرایمر نازک روی ان کشیده شده که بعد از خشک شدن یک لایه زرین روی ان می کشند. از این کفپوش ها بیشتر در محیط هایی مانند بیمارستان، کارخانه، مراکز تجاری و…. استفاده می شود. این کفپوش ها دارای سطحی  صاف و بسیار صیقلی و براق می باشند.

 

مزایای کفپوش سه بعدی:

مقاوم در برابر ضربه، مواد شیمیایی، متنوع در رنگ و طرح

 

معایب کفپوش سه بعدی:

قیمت بالا، شکننده، لغزندگی بالا و…

 

سخن پایانی

ما در این مقاله فقط تعدادی از انواع کفپوش های رایج را برای شما معرفی کردیم. اما کفپوش های مدرن زیادی تولید شده با مزایای گوناگون متناسب با سلیقه و دکوراسیون منزل شما از جمله: کفپوش چوب پنبه، وینیل(Pvc)، اپوکسی (سه بعدی)، مشمع(ارتجاعی)، تراورتن، پلیاورتان، گرانولی، موزاییکی و… که می توانید بر اساس بودجه تعیین شده بهترین آن ها را انتخاب کنید.

آدین موکت از ارائه دهندگان خرید موکت و فرشینه ارزان قیمت میباشد که تمامی فرشینه و موکت ها را با کمترین قیمت، در تمامی متراژ ها با بهترین کیفیت ارائه می‌نماید، تنها کافیست با ما تماس بگیرید و به یکی از مشتریان راضی باشگاه هواداران آدین موکت تبدیل بشید؛ هیچوقت برای خرید موکت نو با بهترین برند و قیمتی نازل دیر نیست.