امروزه کف پوش ها نقش موثری در زیبایی یک خانه ی مدرن دارند. کف پوش ها انواع مختلف و متنوعی دارند که یکی از محبوب ترین آن ها، موکت است. موکت ها از جنس های مختلفی ساخته شده اند که همین امر سبب شده است تا موکت ها به یکی از متنوع ترین کف پوش ها از نظر طرح و رنگ تبدیل شوند. بنابراین در این مقاله قصد داریم راهنمایی جامع برای خرید موکت طرح دار به شما ارائه دهیم.

موکت چیست؟

موکت ها (moquette) نوعی کف پوش کرک دار و پشمی هستند که از جنس های مختلفی نظیر پلی استر، پلی پروپیلن، پشم ساخته می شوند. ایده ی اولیه موکت در سال 1885 میلادی وقتی که ویلیام بای وتر نقشه ی طراحی یک ماشین بی بافت سوزنی را به سرقت برد، شکل گرفت. او یک کارخانه ی تولید ماشین های بی بافت سوزنی در یکی از روستاهای شمال کشور انگلستان تاسیس کرد و توانست پوشاک و پتوهای پشمی را برای سربازان و سواره های نظام تولید کنید. چندین سال بعد او موفق شد که طبق فرایندی تمام الیاف ها را به نوعی الیاف مشابه نمد تبدیل کند. این موفقیت او زمینه ساز شکل گیری کف پوش ها بخصوص موکت ها شد.

مزایای استفاده از موکت ها

موکت ها مزایای مهم زیر را به همراه دارند که در ادامه به ذکر آن ها می پردازیم:

  1. عایق حرارتی
  2. عایق صوتی
  3. زیبایی دکوراسیون خانه
  4. به صرفه بودن قیمت
  5. تنوع طرح و رنگ

موکت ها می توانند از انتقال دما (سرما یا گرما) و صوت از کف زمین جلوگیری کنند. همچنین امروزه زیبایی دکوراسیون خانه و مدرن بودن آن به یکی از مهم ترین اولویت های افراد تبدیل شده اند و کف پوش ها نیز یکی از المان های مهم زیبایی خانه محسوب می شوند بنابراین موکت ها با تنوعی که در رنگ، طرح و جنس و قیمت مناسب و به صرفه ای که به نسبت دیگر انواع کف پوش ها دارند می توانند انتخاب شایسته ای برای منزل ایده آلتان باشند.

راهنمای خرید موکت طرح دار

اگر تصمیم به خرید موکت طرح دار گرفته اید اما نمی دانید چه پارامتری هایی را باید برای انتخاب درست و مناسب در نظر بگیرید، ادامه ی این مقاله را از دست ندهید. در ادامه ی این مطلب هشت نکته ی مهم در انتخاب موکت را برای شما جمع آوری کرده ایم:

  1. به اندازه ی خانه ی خود توجه کنید

در گذشته کف پوش ها بخصوص موکت ها نقش زیادی در زیبایی یک خانه نداشتند بنابراین کسی به اندازه ی خانه یا نحوه ی چیدمان لوازم دقت نمی کرد اما امروزه دانستن این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

اگر می خواهید خانه اتان بزرگ دیده شود، باید موکت هایی را انتخاب کنید که طرح های ساده تر و رنگ های روشن تری دارند اما اگر می خواهید خانه اتان کوچک تر نشان داده شود باید بدانید که موکت های بی پرز و رنگ تیره می توانند گزینه ی مناسبی برایتان باشند.

  1. در انتخاب موکت ایده آلتان دکوراسیون خانه اتان را در نظر بگیرید

موکت ها دارای طرح ها و رنگ های متنوعی هستند که به راحتی می توانید آن ها را با دکوراسیون خود هماهنگ کنید اما پیشنهاد ما این است که قبل از خرید موکت طرح دار حتما با یک فرد متخصص در زمینه ی طراحی دکوراسیون و طراحی داخل منزل مشورت بگیرید.

  1. کیفیت موکت، اصلی ترین پارامتر در انتخاب

مهم ترین و اصلی ترین پارامتر در خرید موکت طرح دار کیفیت آن است. بنابراین لازم است بدانید که هرچه موکت شما بافت متراکم و فشرده تری داشته باشد از کیفیت بالاتری برخوردار است. قبل از خرید حتما موکت را به پشت برگردانید و پشت آن را بررسی کنید. هرچه گره های نزدیک به هم و بافت متراکم بیشتر باشد، دوام، استحکام و ماندگاری موکت نیز بیشتر می شود.

  1. برای خرید موکت، بودجه در نظر بگیرید

بدیهی است که پس از کیفیت موکت، مهم ترین پارامتر قیمت به صرفه و منصفانه ی آن است. هرچه بودجه ی شما برای خرید موکت طرح دار بیشتر باشد، دست شما نیز برای انتخاب باز تر است البته گران بودن قیمت موکت لزوما به معنی باکیفیت بودن آن نیست. اگر بودجه ی شما به اندازه ی کافی زیاد نیست، نگران نباشید. می توانید موکت های کم پشت با پرزهای کوتاه انتخاب کنید. مزیت این نوع موکت ها در این است که گرد و غبار کمتری را به خود جذب می کند بنابراین دیرتر کثیف می شود و نیاز به شست و شوی مکرر ندارند در نتیجه ماندگاری آن کمی بیشتر است. البته این موکت برای خانواده هایی که فرزندان کوچک دارند نیز مناسب است.

راهکار بعدی ما این است که قبل از خرید با فروشندگان مجرب و منصف مشورت بگیرید تا بتوانید با توجه به بودجه ی خود موکت با کیفیتی را تهیه کنید.

  1. شرایط آب و هوایی منطقه ی سکونت خود را در نظر بگیرید

قبل از خرید موکت طرح دار مهم است که بدانید شرایط محل سکونتتان چگونه است و آن را با فروشنده در میان بگذارید چون در غیر این صورت ممکن است خسارت زیادی را متحمل شوید. بعضی از موکت ها در همه نوع آب و هوایی ماندگاری نخواهند داشت مثلا موکت هایی که از الیاف طبیعی مانند پشم ساخته شده اند به هیچ وجه مناسب مناطق مرطوب نیستند چون به سرعت کپک می زنند. همچنین موکت هایی که از جنس پلی پروپیلن ساخته شده اند نیز مناسب مناطق خشک نیستند چون بر اثر تابش مکرر آفتاب و دمای بالای منطقه ممکن است آتش بگیرند.

  1. باید کاربرد موکتی که می خرید را بدانید

برای انتخاب درست موکت باید مکانی را که می خواهید در آن موکت استفاده کنید را در نظر بگیرید. مثلا برای مکان هایی که در معرض آلودگی هستند، موکت های کبریتی بهترین گزینه اند چون قیمت ارزان تری هم نسبت به دیگر طرح ها دارند و شست و شو و نگهداری آن ها نیز آسان است.

اگر موکت را برای مکانی می خواهید که تردد در آن بالاست باید بدانید که موکت های تیره و متراکم گزینه ی خوبی محسوب می شوند چراکه درصورت آلودگی و کثیفی دیرتر آن را نشان می دهند و ماندگاری و دوام بالایی نیز دارند.

اگر می خواهید برای اتاق خواب موکت انتخاب کنید، بهتر است موکت های پرزدار و ضخیم را انتخاب کنید چون هم دوام بالایی دارند هم از نظر زیبایی شیک و مدرن هستند.

  1. به سن و سال اعضاء خانواده توجه کنید

اگر بچه ی کوچکی در خانه دارید باید بدانید که موکت های پرز دار به هیچ وجه گزینه ی مناسبی نیستند چون در صورت راه رفتن، دراز کشیدن و غلتیدن کودکتان باعث حساسیت او می شود اما اگر  کودکی دارید که بیش فعال است، موکت های پرز دار انتخاب خوبی است چراکه بهترین عایق صدا هستند و از انتقال صدای فرزندانتان به طبقات دیگر جلوگیری می کند.

اگر در طبقه ی اول ساکن هستید یا اعضاء خانواده اتان سرمایی هستند نیز می توانید از موکت های پرز دار استفاده کنید چون علاوه بر عایق صوتی، این موکت های عایق های حرارتی خوبی هستند و از ورود سرما از کف خانه اتان جلوگیری می کنند.

  1. به طرح موکت توجه کنید

درست است که موکت ها تنوع بسیار زیادی در طرح و رنگ دارند اما دانستن این موضوع که کدام طرح و رنگ بین لوازم خانه اتان و انرژی مابینشان هماهنگی ایجاد می کند بسیار مهم است.

ابتدا مشخص کنید که موکت طرح برجسته دوست دارید یا ساده سپس با توجه به رنگ دیوارهای خانه اتان و لوازم چیده شده رنگ مناسب را انتخاب کنید البته باید بدانید که مراقبت از موکت های طرح برجسته بسیار سخت است چراکه تمیز نگه داشتن آن ها و جاروکشی با دردسرهای فراوانی همراه است.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم شما را از چگونگی خرید موکت طرح دار و انتخاب درست آگاه کنیم و امیدواریم این مطالب برایتان مفید بوده باشد.

فروشگاه آنلاین آدین یکی از بهترین فروشگاه های اینترنتی موکت در سراسر کشور است که شمارا با بهترین برندهای معتبر و کیفیت روبه‌رو میکند تا شما با داشتن انتخاباتی گسترده به انتخاب و خرید آنلاین بهترین موکت مد نظرتان بپردازید. با مراجعه به فروشگاه آنلاین موکت یا برقراری تماس میتوانید جهت دریافت مشاوره یا تعیین زمان برای مراجعه حضوری به نماشگاه موکت، اقدام نمایید.