موکت‌ها یکی از قدیمی‌ترین و در عین حال محبوب‌ترین کفپوش‌های موجود در بازار می‌باشند که در سالیان طولانی توانسته‌اند، رضایت مردم را به خوبی جلب کنند. این کفپوش محبوب علاوه بر اینکه می‌تواند بهترین عایق حرارتی و صدا در مکان‌های مختلف باشد، تنوع بسیار بالایی نیز داشته که می‌تواند هر فردی با هر سلیقه‌ای را راضی نگه دارد. خرید موکت مناسب هر فضا خود نیازمند دانستن نکات مرتبط با آن و خواندن راهنمای خرید موکت می‌باشد. انتخاب موکت مناسب می‌تواند تاثیر به سزایی در زیبایی در دکوراسیون داخلی و همچنین مزایای بسیار دیگری باشد. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا به بررسی راهنمای خرید موکت پرداخته و نکاتی کاربردی در رابطه با انواع موکت و انتخاب موکت مناسب با شما در میان بگذاریم.

 

موکت چیست؟

موکت یکی از انواع کفپوش می‌باشد که از الیاف طبیعی و یا مصنوعی تولید می‌شود. از این نوع از کفپوش‌ها جهت عایق نمودن فضا، گرم و راحت نگه داشتن زمین و همچنین اضافه نمودن رنگ و جلوه به دکوراسیون خانه استفاده می‌ش.ئ. تنوع طرحی و رنگی در موکت‌ها به حدی بالاست که ممکن است موجب سردرگمی بسیاری از خریداران شود. به همین خاطر بهترین کار این است که پیش از اقدام به خرید موکت، ابتدا راهنمای خرید موکت را مطالعه نموده و با آگاهی کامل نسبت به خرید موکت اقدام نمایید.

موکت‌ها از ۳ نوع الیاف مختلف تهیه می‌شوند، که همین نوع الیاف هر موکت یکی از اصلی‌ترین شاخصه‌های انتخاب و خرید موکت می‌باشد. ۳ نوع الیاف مورد استفاده در موکت‌ها عبارتند از:

  • نایلون یا پلی آمید
  • پلی پروپیلن یا الفین
  • پشم

 

انواع موکت

همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، موکت‌ها در جنس‌ها و طرح‌های مختلفی در بازار موجود می‌باشند. پیش از بررسی راهنمای خرید موکت لازم است با انواع موکت آشنا شده و خصوصیات آن‌ها را بدانید. اگر بخواهیم به صورت جزء به جزء به معرفی انواع موکت بپردازیم، باید ابتدا انواع موکت بر اساس جنس الیاف را معرفی کرده و سپس به معرفی انواع موکت بر اساس طرح موکت و پرز موکت نیز بپردازیم. به طور کلی اما موکت‌ها در ۴ نوع موجود می‌باشند که به معرفی هر کدام خواهیم پرداخت.

 

  • موکت کبریتی

یکی از انواع قدیمی و بسیار کاربردی موکت‌ها، موکت‌های کبریتی می‌باشند. این نوع از موکت‌ها معمولا دارای پرز کوتاهی می‌باشند و از لحاظ راحتی می‌توان گفت که چندان راحت نیستند. اصلی‌ترین ویژگی این نوع از موکت‌ها ارزان بودن آن‌هاست. اگرچه این نوع از موکت‌ها چندان راحت نیستند و ممکن است کمی زبر باشند، اما اگر قصد دارید با کمترین هزینه ممکن کف خانه و یا محل کارتان را کفپوش کنید، بهترین گزینه برای شما بی شک موکت کبریتی می‌باشد.

موکت‌های کبریتی به دلیل ساده بودن، معمولا گزینه بسیار مناسبی برای خانه‌هایی هستند که دکوراسیون‌های شلوغ با فضایی نسبتا کوچک دارند. طبق راهنمای خرید موکت سادگی موکت‌ها موجب می‌شود شلوغی فضا چندان آزاردهنده نباشد و همچنین متراژ محیط را بزرگ‌تر از حالت واقعی آن نشان می‌دهد. رنگ موکتی که انتخاب می‌کنید نیز تاثیر بسیاری در متراژ خانه و همچنین دکوراسیون خانه شما دارد. سعی کنید رنگ موکت با سایر اجزای موجود در فضا همخوانی داشته باشد و اگر می‌خواهید متراژ فضا بزرگتر دیده شود، حتما از رنگ‌های روشن تر استفاده کنید.

  • موکت پرز بلند

موکت‌های پرز بلند معمولا بسیار نرم و راحت می‌باشند و همین موضوع یکی از دلایل اصلی محبوبیت این نوع از موکت‌ها می‌باشد. دوام موکت‌های پرز بلند معمولا بیشتر از سایر انواع موکت‌ها می‌باشد، اما در عوض همین پرزهای بلند موجب گشته‌اند که تمیز کردن و شستشوی این نوع از موکت‌ها بسیار دشوار باشد.

موکت پرزبلند شباهت بسیار زیادی به فرش‌های ماشینی دارد. تا حدی که بسیاری از افراد از آن به عنوان فرش در دکوراسیون خود استفاده می‌کنند. پرزهای بلند این موکت‌ها موجب می‌شود که بهترین عایق سرما باشند. پس اگر در مناطق سردسیر زندگی می‌کنید، خرید موکت‌های پرزبلند می‌تواند گزینه بسیار خوبی برای شما باشد.

  • موکت طرح دار

یکی از متنوع‌ترین نوع موکت‌ها، موکت‌های طرح دار می‌باشند که در طرح‌ها و رنگ‌های بسیار زیادی در بازار موجود می‌باشند. طرح‌های سنتی این موکت‌ها، مانند موکت ترمه، در دکوراسیون‌های سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و طرح‌های کارتونی موکت‌های طرح دار گزینه بسیار مناسبی برای اتاق خواب کودکان می‌باشد.

موکت‌های طرح دار معمولا متراژ فضا را کوچک‌تر نشان می‌دهند و گزینه مناسبی برای خانه‌های کوچک با اثاثیه بسیار زیاد نمی‌باشند. اگر محیط مورد نظر شما متراژ بالایی دارد و پس از خواندن راهنمای خرید موکت حس می‌کنید موکت طرح دار می‌تواند گزینه مناسبی برای کفپوش کردن محیط باشد، در انتخاب طرح و رنگ مناسب، دقت لازم را به کار گیرید. سعی کنید رنگ موکت با سایر المان‌های موجود در دکوراسیون همخوانی داشته باشد. تنوع این نوع از موکت‌ها بسیار زیاد است و دست شما را تا حد بسیاری در انتخاب موکت مناسب باز می‌گذارد.

  • موکت چمن مصنوعی

موکت‌های چمن مصنوعی بیشتر برای سالن‌های بازی و مهدکودک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما ممکن است پسر بچه‌های شیطانی که عاشق فوتبال هستند نیز دلشان بخواهد کف اتاقشان با این نوع از موکت‌ها پوشانده شود. انتخاب این نوع از موکت‌ها باعث ایجاد فضایی ششاد در اتاق کودکان می‌شود.

 

نکات خرید موکت

پیش از اقدام به خرید موکت برای داشتن انتخابی مناسب، پیشنهاد می‌کنیم نکات زیر، که راهنمای خرید موکت می‌باشد را مطالعه کنید و با آگاهی بیشتری نسبت به خرید موکت مناسب اقدام نمایید.

  • برای فضاهای کوچک از موکت‌های ساده‌تر با رنگ روشن استفاده کنید.
  • برای مکان‌های پر تردد از موکت‌های ضخیم‌تر با پرز بلندتر انتخاب کنید.
  • اگر در خانه فرزند کوچک دارید، از خریدن موکت‌های پرز بلند که شستشو و تمیز کردن آن‌ها دشوار می‌باشد، بپرهیزید.
  • اگر در خانه با افراد سالمند زندگی می‌کنید، موکت‌های با الیاف طبیعی انتخاب کنید زیرا این نوع از موکت‌ها تا حد بسیار زیادی از پا درد و کمر درد پیشگیری می‌کنند.
  • پیش از اقدام برای خرید موکت، بودجه مورد نظر خود را تعیین کنید و نسبت به بودجه خود انتخاب کنید. بدیهی است موکت‌های با کیفیت بالا هزینه بیشتری برایتان خواهند داشت.
  • سعی کنید موکت انتخابی شما با سایر اجزای دکوراسیون فضای مورد نظر همخوانی داشته باشد و موجب هرچه زیباتر شدن دکوراسیون فضا گردد.
  • حتما به هنگام خرید موکت، از فروشنده کمک بخواهید تا مناسب‌ترین موکت برای شما و بودجه مشخص شده شما را معرفی کند.

آدین موکت از ارائه دهندگان خرید فریشنه ارزان قیمت است که تمامی انواع فرشینه و موکت را با کمترین قیمت، در تمامی متراژ ها با بهترین کیفیت ارائه می‌نماید، تنها کافیت با ما تماس بگیرید.