موکت ها از جمله کفپوش های مناسبی هستند که در خانه ها، بخصوص اتاق خواب، دفتر کار خانگی، اتاق بازی کودکان و پلکان مورد استفاده قرار می گیرند. ممکن است به نظر برسد که موکت ها فقط مصرف خانگی داشته باشند؛ اما در بسیاری از محیط های اداری و همچنین هتل ها نیز موکت ها کاربردهای بسیاری دارند. بنابراین شناخت انواع موکت و تشخیص اینکه کدام جنس موکت می تواند برای شما مناسب باشد پیش از انتخاب طرح ها و رنگ های مختلف موکت اهمیت زیادی دارد. در این مقاله به برسی موکت آندرلی و ویژگی های آنن خواهیم پرداخت.

ویژگی موکت آندرلی

برای آن دسته از کسانی که هرگز تجربه استفاده آندرلی بهمراه موکت رولی را نداشته اند، شاید از اهمیت آن آگاهی نداشته باشند. همچنین ممکن است به دلیل اینکه زیر موکت قرار می گیرد و دیده نمی شود، هزینه اضافه به نظر رسد.

این لایه همان طور که از نامش پیداست پوشش گسترده ای از جنس فوم یا گرانول لاستیک است که به صورت لایه ای، بین موکت و کف قرار می گیرد. آندرلی عامل بسیار موثری برای جلوگیری از صداست، به گونه ای که کمک می کند تا  بیشتر از حالتی که تنها موکت استفاده شده است صدای محیط کاهش یابد.. جالب است بدانید این نرمی و حالت ارتجاعی منجر به افزایش طول عمر مفید موکت بیشتر از حالت عادی می شود. همه ی این ویژگی ها در کنار بهبود دمای محیط باعث شده است که از این محصول به عنوان یک مکمل عالی برای فضای موکت شده نام برد.

معرفی و بررسی انواع موکت

انواع موکت از نظر اندازه، نوع بافت (کات یا لوپ)، تنوع رنگ، مقاومت در برابر آلودگی، نحوه تمیز شدن و قیمت انواع موکت، این بافته متنوع را به انواع مختلفی تقسیم ­بندی می­ شوند و امکان انتخاب­ های متعددی به خریداران می­ دهد. در ادامه به معرفی برخی از انواع موکت می پردازیم.

موکت مخمل

یکی از محبوب ترین انواع موکت در بازار، موکت مخمل است. موکت مخمل، تراکم بالا و در نتیجه بافت نرمی دارد و قدم گذاشتن روی آن احساس خوبی به شما منتقل می­کند. از نظر ظاهری، موکت­های مخمل دارای نمایی زیبا و جذاب هستند و به محیط خانه شما جلوه خوبی می­ بخشند.

البته این نوع موکت یک نکته منفی هم دارد: تمیز کردن این نوع موکت به دلیل بافت خاص آن، کمی مشکل ­تر از دیگر انواع موکت است. بنابراین، کاربرد اصلی این نوع موکت را می­ توانیم فضاهای کم­ رفت­ وآمدی نظیر اتاق­ های پذیرایی بدانیم زیرا تردد کمتر، مدت زمان کثیف شدن موکت را افزایش می­ دهد.


موکت تایلی


موکت مخمل طرح ­دار

همانطور که از نام این نوع موکت پیداست،همان موکت مخمل است فقط دارای طرح می باشد . ویژگی این نوع موکت، طرح­های متنوع و جذاب آن است که اگر به دنبال راهی برای غلبه بر سادگی منزلتان هستید، موکت مخمل طرح دار می­تواند انتخاب بسیار مناسبی برای شما باشد.

موکت کبریتی

یکی دیگر از انواع انواع موکت، موکت کبریتی است. موکت­ های کبریتی یکی از قدیمی ­ترین موکت ها به شمار می ­روند و احتمالا تصور زمخت و زبر ما از موکت، مربوط به همین نوع باشد. مقاومت بسیار بالا، ماندگاری طولانی، سهولت در شست ­وشو و عایق صوت و حرارت بودن، در کنار قیمت مناسب، مهم ­ترین مزایای موکت کبریتی به شمار می ­روند. در مقابل، زبر بودن را می­ توانیم اصلی ­ترین نقطه ضعف این موکت بدانیم. با این تفاسیر، موکت کبریتی یک انتخاب مناسب برای فضاهایی نظیر راه­ پله محسوب می­ شود.

Underlay

موکت بربر

یکی دیگر از انواع موکت که ممکن است نام آن برایتان کمی ناآشنا باشد، موکت بربر است. این نوع موکت که اختراع قوم معروف بربر به حساب می ­آید، یکی از بهترین انواع موکت برای استفاده در منزل است. موکت ­های بربر را از مواد اولیه مختلفی از جمله پشم، نایلون و اولفین می­ سازند که هر کدام لطافت و دوام متفاوتی دارد.

به طور کلی، مهم­ترین نقاط قوت موکت بربر را می ­توانیم دوام و مقاومت بالا در برابر استفاده مداوم و صرفه اقتصادی آن بدانیم. در کنار این دو مورد، نرخ جذب رطوبت پایین نیز یک مزیت مهم برای موکت بربر است. جذب رطوبت کم، جلوی رشد باکتری­ ها را می­ گیرد و کثیفی ­ها را تا حدی پنهان می­ کند. از این رو، موکت بربر را یکی از انواع موکت با درجه تمیزی و بهداشت بالا می ­دانند.


موکت طرح فرش جدید


موکت تافتینگ

موکت تافتینگ یکی از باکیفیت ­ترین انواع موکت به حساب می ­آید؛ تا جایی که می ­توان آن را هم­رده فرش­ های هفتصد شانه دانست! ظاهر بسیار زیبا، تراکم بافت، ضخامت بالا، خاصیت عایق در برابر حرارت و صوت و طرح و رنگ­های بسیار متنوع، این نوع موکت را به یکی از مناسب­ ترین انتخاب ­ها برای فضاهای رسمی نظیر پذیرایی تبدیل می­ کند.

در کنار این موارد اما مقاومت کم در طولانی ­مدت و قیمت بالا را می­ توان کفه دیگر ترازو در مورد موکت تافتینگ دانست. با این وجود، اگر فضایی با تردد کم در نظر دارید، این مدل را در لیست انتخاب­ هایتان بگنجانید.

بهترین ضخامت برای موکت

اگر به دنبال خرید موکت برای فضاهای پررفت و آمد هستید، حتما به پشت موکت نگاه کنید. هر چقدر فشردگی بافت ها و گره ها بیشتر باشد، دوام و ضخامت موکت نیز بیشتر است. در ساختمانی های تجاری، می توانید از انواع موکت ظریف مصور که دوام بالایی دارند، استفاده کنید.

برای یک نمایشگاه و محیط پررفت و آمد، انتخاب موکت پرز بلند مناسب نیست. چرا که این موکت ها به فشار و وزن زیاد حساسیت زیادی دارند و می توانند به راحتی تخریب شوند. بهترین موکت، می تواند دوام بسیار زیادی داشته باشد؛ اما شاید باید بر اساس فضا و کاربری آن اقدام به خرید موکت کنید.

نگهداری از بهترین موکت ایرانی

موکت ها از  دسته کفپوش های مقاوم هستند که نیاز به نگهداری خاصی ندارند. با جارو کشی منظم می توانید سطح موکت را تمیز کنید و در صورت لک و کثیفی انواع موکت قابلیت شستشو را دارند. اگر فرزند کوچک در خانه دارید نظافت موکت پرز بلند مشکل است و باید دائما جاروموکت ها را جارو بکشید. همچنین موکت پرز بلند مناسب اتاق کودکان نیست زیرا آلودگی و کثیفی در لا به لای بافت و الیاف موکت باقی می ماند.

موکت برای اتاق نشیمن

اتاق های نشیمن اغلب به عنوان مرکز خانه انتخاب می شود، به این معنی که موکت در اتاق نشیمن احتمالاً مهم ترین موکتی است که باید انتخاب کنید. خوشبختانه طیف وسیعی از موکت های اتاق نشیمن در بازار موجود است که این امکان را به شما می دهد که موکت مناسب برای فضای مورد نظر خود را انتخاب کنید. برخی از مواردی که هنگام خرید موکت اتاق نشیمن باید در نظر بگیرید، کاربردی بودن و هماهنگی رنگ است، بیایید به آنها بپردازیم.