موکت در دکوراسیون داخلی: از گذشته تاکنون برای پر کردن فضای خانه از فرش یا موکت استفاده می شد، اما امروزه با وجود سرامیک و کفپوش ها استقبال از موکت و فرش کمتر شده است. اما وجود فرش و موکت مزیت هایی را به همراه دارد. در ادامه سعی داریم به توضیحاتی درباره برتری موکت نسبت به فرش بپردازیم. اولین مورد برتری موکت نسبت به فرش ایمنی خانه می باشد. برای مثال زمانی که کودک شما بر روی زمین می خورد باعث می شود که به کودک آسیب جدی وارد نشود، اما بدون داشتن موکت بر روی سطح زمین منزل یا هر مکان دیگر ممکن است آسیب به کودک شما وارد شود. توجه کنید که شما با استفاده از برخی موکت ها می توانید 100% کف منزل را بپوشانید، اما این کار با فرش امکان پذیر نیست.

طراحی داخلی با موکت

اگر برای منزل خود از موکت هایی با ترکیب رنگ مناسب با محیط استفاده کنید، باعث زیباتر شدن منزل شما می شود. نکته مهم اینجاست که بهتر است از موکت هایی با الیاف طبیعی و ابریشمی استفاده کنید، اینگونه زیبایی منزل شما دوچندان می شود و از بروز حساسیت ها نیز جلوگیری می کند. اما شاید برای شما سوال شود موکت بهتر است یا فرش  ؟! هر کدام از این دو برای مکان های بخصوصی از خانه مورد استفاده قرار می گیرد و هر کدام مزیت ها و معایب خود را دارا هستند.

نظافت و نگهداری موکت

اگر در خانه ای پر جمعیت زندگی می کنید که در حین غذا خوردن بر روی زمین زیاد غذا می ریزند، موکت انتخاب مناسب تری خواهد بود. شستشوی فرش  بسیار سخت تر از موکت است، زیرا نمی توان آن ها را برای تمیز کردن یا خشک کردن به آسانی شست. البته راه هایی برای رفع این مشکل وجود دارد، اما ممکن است شما را به زحمت زیاد و صرف زمان زیادی برای شستشو و خشک کردن آن بیاندازد. به عبارتی دیگر، خرید موکت  گزینه ی ارزان تری نسبت به فرش هستند و در صورت کثیف شدن می توان آن ها به راحتی از روی زمین جدا کرد. هم چنین پهن کردن و خشک کردن آن ها از فرش بسیار راحت تر است.


موکت تایلی


تفاوت استفاده موکت در دکوراسیون و فرش

تفاوت اساسی بین موکت و فرش در نحوه ی استفاده آنهاست . با این که تعویض موکت در دکوراسیون بسیار ارزان تری نسبت به فرش بوده و سبک وزن تر است، اما همانطور که میدانید معمولا موکت ها را بر روی زمین ثابت کرده  و می چسبانند، در نتیجه چسباندن  و کندن آن کمی سخت است . اما فرش را می توان هر زمان که نیاز بود به راحتی جمع کرده و جابجا کنیم. همچنین یک مورد دیگر  را نیز در نظر داشته باشید که هزینه ی فرش بیشتر از موکت است بنابراین تعویض یک موکت به صرفه تر از تعویض یک فرش خواهد بود.

مزایای استفاده از موکت در دکوراسیون

استفاده از موکت در دکوراسیون داخلی فضاهای مختلف، مزایای زیادی دارد. البته موکت با طرح های زیبا و جذاب باعث چند برابر شدن زیبایی محیط خواهد شد.در ادامه به آن می پردازیم:

  •  صداگیری: موکت در دکوراسیون به دلیل طراحی خاص و مواد ساخت آن، صداهای اتاق را جذب می کند و باعث کاهش نویزهای محیطی می شود.
  •  راحتی در استفاده: موکت با طراحی و ساختاری که دارد، باعث افزایش راحتی در استفاده و قابلیت تمیزکاری آن می شود.
  •  زیبایی: موکت با طراحی های مختلف، انواع رنگ ها و الگوهای متنوع، به دکوراسیون داخلی فضا زیبایی و جذابیت می بخشد.
  •  عایق حرارتی: موکت در دکوراسیون، این ابی لینک داره هرکاری کردم پاک نشد به دلیل مواد ساخت آن، عایق حرارتی خوبی دارد و می تواند باعث کاهش مصرف انرژی مربوط به سیستم گرمایشی شود.
  •  ایمنی: موکت با سطحی نرم و ضربه گیر، در صورت سقوط افراد، از آسیب به آنها جلوگیری می کند.
  •  انعطاف پذیری: موکت با توجه به انواع طرح های مختلف و ساختار آن، امکان بسترسازی برای انواع فضاهای داخلی را فراهم می کند.

موکت در دکوراسیون داخلی

ساخت دکور مینیمال با استفاده از موکت هایی بدون الگو و طرح

انتخاب موکت در دکوراسیون مینیمال بسیار راحت است. از موکت های ساده و تک رنگ می توان در هر فضایی از جمله محیط خانه یا هتل استفاده کرد. همچنین، مهم است که از رنگ های آبی روشن یا رنگ های کرمی یا سفید برای ایجاد تضاد بیشتر در عناصر مختلف داخل فضا استفاده کنید.

مینیمالیسم یک سبک طراحی است که بر سادگی، تمرکز بر خطوط تمیز، حداقل رنگ و اشکال هندسی ساده تأکید دارد. این سبک طراحی به جای برجسته کردن هر عنصر در فضا، به هماهنگی و یکپارچگی عناصر مختلف مانند مبلمان، روشنایی، فرش، وسایل تزئینی و … اهمیت می دهد.

هدف از سبک دکوراسیون مینیمال، برجسته کردن هر عنصر از فضای محیط است تا همۀ آنها به صورت یک طرح واحد دیده شوند.  رنگ، بافت، الگوها و سایر موارد به شکلی ساده و بدون زرق و برق استفاده می شوند. سبک مینیمال هم اکنون در کاربری های مختلف از جمله مسکونی، اداری و تجاری به کار گرفته می شود.

موکت پرر بلند به جای فرش

امروزه که موکت در دکوراسیون بسیار با علم روز هماهنگ شدند و با مزایایی از جمله ضدلک، ضدحریق، ضد الکتریسیته ساکن، ضدآب، ضدالرژی، عایق صدا و رطوبت هستند، محبوبیت زیادی در بین مردم پیدا کرده اند. موکت هایی با الیاف طبیعی و مصنوعی، در هزاران طرح و رنگ و شکل هندسی مختلف و خاص و با ابعاد موردنظر شما بسته به سلیقه و کارایی که انتظارش را دارید، در دسترس شما می باشد. استفاده از موکت پرر بلند به جای فرش مزایای بسیاری دارد .


موکت طرح پارکت


فرو رفتن پاهایتان در یک توده ی نرم  وعمیق، جلوه ای از لوکس بودن را به فضای شما اضافه می کند. می توان برای اتاق خواب، پذیرایی، اتاق کودکان، محیط های کم تردد از موکت  های نرم و پرز بلند استفاده کرده تا احساس راحتی بیشتری در فضا ایجاد شود. تحولات اخیر در فن آوری الیاف سبب شده نوعی الیاف نرم و ابریشمی نیز تولید شود. که با انعکاس نور روی سطحش یک اثر ابریشمی زیبا ایجاد می کند .
موکت ها در انواع پرزبلند، پرزکوتاه یا کات پایل، کبریتی  و حلقوی موجود هستند. موکت ها نقش حفاظتی زیادی در محیط بازی می کنند. موکت های پرزبلند بهترین عایق صدا وگرما هستند و بهترین لطافت را نسبت به سایر موکت ها دارند. همچنین این موکت ها زیبایی بسیار زیادی به محل مورد استفاده، اضافه می کنند.

نکات مهم قبل از خرید موکت

هنگام خرید موکت، به نکات  مهمی وجود دارد که به آنها دقت کردن می تواند کیفیت و رضایت شما را افزایش دهد. اولین نکته این است که مطمئن شوید که موکتی که قصد خرید آن را دارید، با محل استفاده شما سازگاری دارد. به عنوان مثال، برای فضاهای پر تردد و پر کاربری مانند پذیرایی ورودی، موکت در دکوراسیون با ضخامت و مقاومت بالا ترجیح داده شود. همچنین، اگر فضای شما دارای دماهای مرطوب است، موکتی که ضد آب و مقاوم در برابر رطوبت باشد، مناسب تر است.