موکت یکی از محبوب ترین نوع کف پوش هاست که امروزه دارای تنوع رنگ، جنس و طرح گوناگون است. بسته به نوع جنس و طرح موکت ها قیمت آن ها نیز تغییر می کند اما این موکت های ساده هستند که همواره قیمت مناسب و به صرفه تری نسبت به دیگر نوع های خود دارند. در این مقاله قصد داریم در رابطه با قیمت موکت صحبت کنیم.

قبل از بررسی قیمت موکت های ساده بهتر است به تاریخچه ی پیدایش موکت و سیر تحول آن بپردازیم.

 

موکت چیست؟

ریشه ی واژه ی موکت به کشور فرانسه بر می گردد و این کلمه از واژه ی فرانسوی moquette گرفته شده که معنی آن نوعی فرش کرک دار و پشمی یا ساخته شده از الیاف پشمی می باشد. موکت یک نوع از انواع متنوع کف پوش ها است که معمولا از موادی نظیر آکریلیک، پلی پروپیلن و پلی استر ساخته می شود.

 

کاربرد موکت ساده

موکت ها علاوه بر پوششی که به کف اتاق می دهند، یکی از المان های مهم زیبایی دکوراسیون نیز به حساب می آیند، در ادامه بخشی از کاربرد آن را مطالعه می کنیم:

  1. عایق حرارتی کف: موکت ساده ی بادوام می تواند تا بخش زیادی از حرارت یا سرمای کف اتاق را پوشش دهد.
  2. عایق صوتی: امروزه دیوارها و کف طبقات به نحوی ساخته می شوند که به راحتی امکان انتقال صدا و صوت را برقرار می کنند. موکت ها می توانند تا حد زیادی از انتقال اصوات جلوگیری کنند.
  3. زیبایی دکوراسیون: انواع کف پوش ها با توجه به نوع دکوراسیون، رنگ و طرح و لوازم به کار رفته در اتاق یا خانه می توانند در زیبایی آن مکان تاثیری بالقوه داشته باشند.

 

تاریخچه ی پیدایش موکت

تاریخچه ی پیدایش موکت به سال 1875 میلادی بر می گردد. در این سال ویلیام بای وتر نقشه ی یک ماشین نساجی بی بافت را از ایالت اونتاریوی کانادا به سرقت برد. سپس وی در یکی از روستاهای شمال انگلیس یعنی در اطراف شهر لیند و در دهکده ای به نام کلک هیتنت یک کارخانه ی تولید ماشین های نساجی بی بافت به ویژه ماشین های سوزنی یا Niddle loom را تاسیس کرد و به بافت و تولید پارچه های کرک دار و پشمی مناسب قابل استفاده برای پتوهای نظامی و پوشش سربازان بویژه سواره های نظامی مشغول شد.

در آن سال ها پارچه های ابریشمی گران قیمت بوده و امکان استفاده ی آن برای عموم جامعه وجود نداشته از این رو بای وتر با کمک ماشین های سوزنی بی بافت توانست پنبه و سایر الیاف های مشابه آن را که مانند پشم در حالت طبیعی تبدیل به نمد نمی شدند را به نوعی الیاف مشابه نمد تبدیل کند. دست یافتن به طریقه ی ساخت الیاف های مشابه نمد، ایده های اولیه ی ساخت موکت ساده را به همراه داشت.

 

جنس موکت های ساده

موکت های ساده از جنس های گوناگونی ساخته می شوند که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. پلی آمید: این نوع از الیاف بهترین گزینه برای ساخت انواع موکت ها بخصوص موکت های ساده هستند، در ادامه ویژگی های آن را به صورت مختصر و مفید بررسی می کنیم:
  • حالت ارتجاعی بسیار عالی
  • مقاومت پذیری بالا در برابر سایش، کثیف شدن، باز شدن پیچ خوردگی های بافت
  1. پلی استر: در مقایسه با جنس نایلون، پلی استر از انعطاف پذیری و مقاومت خوبی در مقابل لکه ها برخوردار است. همچنین پلی استر حساسیت زا نیست و از تنوع رنگ و طرح بیشتری نسبت به سایر جنس های موکت برخوردار است.
  2. پلی پروپیلن: این نوع از الیاف نیز در مقابل کثیفی و لکه مقاوم هستند و حالت ارتجاعی ضعیفی دارند. همچنین قیمت موکت بافته شده از پروپیلن ارزان تر از سایر جنس های موکت ساده است. لازم به ذکر است که این الیاف با سیستم رنگرزی solution dyed رنگ می شوند.
  3. الیاف پشم: گران ترین نوع الیاف برای ساخت موکت، پشم است چون لطافت و نرمی که این الیاف به شما می دهد، بی همتا و تکرار نشدنیست. استقامت و انعطاف پذیری پشم از دیگر انواع خود بسیار بالاتر است و به همین دلیل قیمت موکت ساخته شده از جنس پشم دو برابر بقیه ی جنس ها می باشد. همچنین این نوع الیاف بسیار راحت تر تمیز می شوند و برای نگهداری از آن نیز روش های بسیار زیادی وجود دارد که با به کارگیری آن می توانید طول عمر موکت خود را بالا ببرید.

باید بدانید که مهم ترین عامل تاثیر گذار در قیمت نهایی موکت ها، جنس آن هاست که در ادامه ی این مقاله درمورد قیمت موکت ساده صحبت می کنیم.

 

موکت متری چند؟

قیمت موکت  به سه عامل مهم رنگ، طرح و جنس موکت بستگی دارد. موکت هایی که از جنس پلی پروپیلن ساخته شده اند به نسبت دیگر انواع موکت ارزان تر و به صرفه ترند و موکت های ساخته شده از الیاف پلی استر نیز نسبت به موکت های دیگر دارای تنوع رنگ و طرح بیشتری اند اما به طور کلی قیمت موکت ارزان بین متری18 هزار تومان تا 30 هزار تومان تعیین شده است.

برای محاسبه ی قیمت موکت  ابتدا متراژ مکان مورد نظر را متر کنید سپس با در نظر گرفتن موارد زیر موکت مناسب را انتخاب کنید:

  1. اندازه ی اتاق
  2. رنگ دیوارها
  3. داشتن پنجره و نور طبیعی
  4. دکوراسیون اتاق

در نظر داشته باشید در صورتی که اتاق کوچک است و رنگ دیوارها نیز روشن انتخاب شده بهتر است موکتی رنگ تیره متناسب با رنگ دیوارها را انتخاب کنید و بالعکس.

لازم به ذکر است که قیمت موکت به طور کلی از 16 هزار تومان وجود دارد تا 400 هزار تومان که این اختلاف قیمت به دلیل الیاف سازنده ی اولیه ی آن و فرایند تولید موکت می باشد.

 

جمع بندی

قبل از خرید و انتخاب موکت بهتر است از انواع موکت ها، جنس، طرح، رنگ و قیمت آن ها اطلاع پیدا کنید تا بتوانید به راحتی موکت مناسب خانه اتان را انتخاب کنید و بهتر است قبل از اقدام به انتخاب موکت با یک طراح دکوراسیون متخصص مشورت کنید تا موکتی مرتبط با دکوراسیون منزلتان تهیه کنید.

امیدواریم با این مقاله مطالب و اطلاعات مفیدی را جهت انتخاب درست موکت در اختیارتان قرارداده باشیم.

آدین موکت از ارائه دهندگان خرید موکت و فرشینه ارزان قیمت میباشد که تمامی فرشینه و موکت ها را با کمترین قیمت، در تمامی متراژ ها با بهترین کیفیت ارائه می‌نماید، تنها کافیست با ما تماس بگیرید و به یکی از مشتریان راضی باشگاه هواداران آدین موکت تبدیل بشید؛ هیچوقت برای خرید موکت نو با بهترین برند و قیمتی نازل دیر نیست.

فروشگاه آنلاین آدین یکی از بهترین فروشگاه های اینترنتی موکت در سراسر کشور است که شمارا با بهترین برندهای معتبر و کیفیت روبه‌رو میکند تا شما با داشتن انتخاباتی گسترده به انتخاب و خرید آنلاین بهترین موکت مد نظرتان بپردازید. با مراجعه به فروشگاه آنلاین موکت یا برقراری تماس میتوانید جهت دریافت مشاوره یا تعیین زمان برای مراجعه حضوری به نماشگاه موکت، اقدام نمایید.