کلمه موکت واژه‌ای از زبان فرانسوی است. این کلمه که در فرانسوی Moquette نوشته می‌شود در اصل نوعی فرش کرک‌دار و پشمی یا از الیافی پشم گونه بود. موکت یک نوع کف‌پوش است. از انواع موکت می‌توان هم به عنوان یک پوشش استفاده نمود و هم به عنوان یک عایق حرارتی و صوتی؛ موکت به عنوان پوشش کف اتاق و راهرو در ساختمان، اتومبیل، هواپیما، قطار و سایر وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بسیاری از طراحان داخلی مجرب به افراد توصیه می کنند برای اتاق های پر رفت و آمد خانه مانند نشیمن و پذیرایی، از موكت هایی با بافت تخت و کم ارتفاع استفاده کنید. با این کار هم تمیز کردن راحت تر خواهد بود و هم زیبایی بیشتری به دکوراسیون افزوده خواهد شد. در اين مقاله در مورد انواع موکت و نكات مربوط به آن مي خوانيم.

انواع موکت

موکت ها انواع مختلفی دارند که در این بخش به طور کامل نوع های مختلف با جنس هریک را باهم بررسی میکنیم که کمک بسیاری زیادی در جهت در خرید انواع موکت به شما عزیزان میکند.

موکت‌هایی با پرز بلند

اگر دلتان می‌خواهد کف خانه نرم و راحت باشد این موکت‌ها را انتخاب کنید. این نکته برای افرادی که در مناطق سردسیر سکونت دارند بیشتر اهمیت دارد. ضخامت برخی از موکت‌ها آنقدر زیاد است که از این لحاظ به فرش‌های ماشینی شباهت زیادی دارند. به هر حال اگر می‌خواهید اتاق‌های شما در فصل زمستان گرم و در تابستان نرم و راحت باشد اين مدل موكت براي شما مناسب است.

موکت‌های کبریتی

قدیمی‌ترین نسل و یکی از انواع موکت هاست که البته هنوز هم می‌توانید آن‌ها را در میان فروشگاه‌های تزئینات داخلی خانه پیدا کنید. به هر حال مهمترین ویژگی موکت‌های کبریتی ارزان بودن آنهاست. اگر نمی‌خواهید برای پوشاندن کف خانه هزینه زیادی بپردازید، انتخاب موکت‌های کبریتی بهترین گزینه است. البته این موکت‌ها قطر کمی دارند و کمی زبر هستند، به همین دلیل چندان راحت نیستند.

موكت پرز كوتاه

از لحاظ ضخامت موکت ها دارای تنوع زیادی هستند. موکت های پرز کوتاه مناسب ترین گزینه برای ساختمان های اداری هستند. زياد بودن رفت و آمد آسیبی به این موکت ها وارد نمی کند و دوام بالایی دارند. تمیز کردن موکت پرز کوتاه بسیار ساده تر از موکت پرز بلند است. راهروهای ادارات، لابی ها، سالن های ورزشی و اماکن عمومی برای نصب موکت پرز کوتاه مناسب تر هستند.

موکت‌های چمن مصنوعی

ظاهر این موکت‌ها شبیه چمن و رنگشان هم سبز چمنی است. البته جدای از اتاق‌ها برای کف سالن‌های ورزشی، بالکن یا تراس‌های سقف دار هم قابل استفاده هستند. انتخاب این موکت با رنگ سبزش فضای اتاق را شاد و متفاوت جلوه می‌دهد.

موکت‌های طرح دار

استفاده از موکت‌های ساده و یک رنگ فضای اتاق را بزرگتر نشان می‌دهد، اما ممکن است اتاق شما به اندازه کافی بزرگ باشد و نیازی به این ترفند دکوراسیونی نداشته باشید؛ بنابراین حق انتخاب زيادي براي رنگ و طرح مورد علاقه تان را داريد.

موکت با نخ پلی پروپیلن

الیاف پلی پروپیلن مشابه پشم طبیعی هستند و اغلب به عنوان یک جایگزین پشم مصنوعی مورد استفاده قرار می گیرند. موکت‌های با نخ پروپلین بسیار مورد استقبال قرار گرفته اند. این سبک موکت‌ها لکه را جذب نکرده و در برابر آن مقاوم هستند. اما بسیار مستعد گرفتن گرد و غبار و خاک از محیط هستند. اما تمیز کردن آنها به راحتی با مواد سفید کننده امکان پذیر است.

موكت با نخ پلی استر

پلی استر یکی دیگر از انواع موکت هاست که به دلیل توانایی داشتن رنگ های پر جنب و جوش و مقاوم در برابر محو شدن، مورد استقبال قرار می گیرد. فیبر پلی استر نیز حساسیت زا نیست. یک نوع موکت پلی استر، معروف به پلی استر / PET، از بطری های پلاستیکی قابل بازیافت ساخته شده است و آن را دوستدار محیط زیست می کند. اشکال اصلی این نوع موکت این است که پلی استر در معرض صاف شدن زیر وزن است و این امر گزینه بدی برای مناطق پر رفت و آمد است. همچنین ممکن است مستعد لکه های روغنی باشد که از بین بردن آن از فیبر پلی استر بسیار سخت است بنابراین از آن در محیط های پر رفت و آمد استفاده نمی شود.

موکت پشم

یکی از قدیمی‌ترین الیاف به‌کاررفته در تولید کفپوش‌ها، پشم است. پشم بسیار بادوام، انعطاف‌پذیر و نرم است و کثیفی و آلودگی را به خود جذب نمی‌کند. بافت سطح موکت پشمی دوام زیادی دارد و ظاهر خود را به خوبی حفظ می‌کند. این ویژگی به دلیل خاصیت الیاف پشم است که پس از پا خوردن و خوابیده شدن قابلیت برگشت به حالت اولیه را دارد. یکی از نقاط ضعف موکت‌ های پشمی احتمال آسیب دیدن آن توسط حشرات و جانوران موذی است که البته با راهکارهایی می‌توان آن را کنترل کرد.

انواع موکت ‌های پشمی برای استفاده در فضاهای مرطوب همچون پادری حمام مناسب نیستند زیرا رطوبت موجود در موکت ‌های پشمی دیر خشک می‌شود و ممکن است موکت را در معرض ایجاد قارچ و کپک قرار دهد. در حال حاضر بیشتر موکت‌ های پشمی با ترکیب ۸۰ درصد پشم و ۲۰ درصد نایلون تولید می‌شوند. قیمت این نوع موکت نیز به دلیل هزینه بالای الیاف پشم نسبت به موکت‌ های دیگر گران است.

موکت نایلونی

نایلون یا همان پلی آمید الیافی مصنوعی است که در صنعت نساجی و تولید انواع موکت به کار می‌رود. موکت پلی آمید دوام فوق‌العاده‌ای دارد و به ویژه برای مکان‌های پرتردد نظیر هتل‌ها، فرودگاه‌ها، سازمان‌ها و ادارات پررفت‌وآمد انتخاب بسیار مناسبی به شمار می‌آید. الیاف موکت نایلونی به‌گونه‌ای است که دچار سایش و به اصطلاح کوبیده نمی‌شود. ثبات رنگ بر اثر تابش نور آفتاب و مقاومت بالا در برابر گسترش آتش‌سوزی از ویژگی‌های مهم موکت ‌های نایلونی محسوب می‌شود.

موکت اکریلیک

الیاف اکریلیک با ظاهری شبیه پشم، بسیار نرم و سبک است. به تازگی استفاده از این الیاف در تولید موکت مرسوم شده است. موکت اکریلیک دارای قابلیت شست‌وشوی خوبی است اما با توجه به مقاومت پایین آن نسبت به سایش برای مکان‌های پرتردد مناسب نیست.

آدین موکت از ارائه دهندگان خرید کفپوش و موکت ارزان قیمت است که تمامی انواع فرشینه و کفپوش را با کمترین قیمت، در تمامی متراژ ها با بهترین کیفیت ارائه می‌نماید، تنها کافیت با ما تماس بگیرید.

انواع روش های مختلف در تولید انواع موکت

انواع موکت در هنگام تولید

انواع موکتها به صورت کلی به 3 روش تولید می شوند. برخی از این روشها یادآور روشهای کهن تولید دستبافها و زیر اندازهای سنتی است و برخی نیز با توجه به پیشرفتهای حاصل شده در صنعت نساجی ایجاد شده اند. اين سه روش به شرح ذيل است :

1) موکتهای بافته شده (Woven)

این موکتها دارای تار و پود هستند و با بافتن الیاف به تار و پود پشتیبان تولید می شوند. در این روش تار و پود به عنوان لایه پشتیبان عمل کرده و گاهی برای افزایش استحکام از یک لایه پشتیبان دیگر هم استفاده میشود. این روش هزینه بالا و سرعت پایینی دارد و عموما برای الیافهای از جنس پشم استفاده می شود. در روش بافت فرایند تولید به دو حالت Wilton و Axminster  انجام می پذیرد.

2) موکتهای تافتد (Tufted)

تولید موکت به روش تافتد ( Tufted) سرعتی بسیار بالاتر از روش بافت دارد(حدود 8 برابر). امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و نیز افزایش تقاضا حدود 90 درصد از انواع موکت، با این روش تولید می شود. روش تولید موکتهای تافتد (Tufted) اینگونه است که نخ ابتدا در لایه پشتیبان اولیه قرار گرفته و بعد از اینکه توسط چسب در محل خود محکم شد، بوسیله لایه پشتیبان ثانویه که به لایه اول متصل می شود، این استحکام افزایش می یابد. مهمترین تفاوت این روش با روش بافت Woven در لایه پشتیبان است.

3) موکتهای بافته نشده (Non Woven)

موکتهای بافته نشده یا موکتهای نمدی، موکتهایی هستند که در تولید آنها فرآیند بافت حذف شده و موکت حاصل اتصال الیافها به یکدیگر است. در این روش الیافها توسط چسب و فشار غلتکها در هم پیچیده شده و لایه موکت را تشکیل می دهند.

نکات بسیار مهم در خرید موکت

در هنگام خرید هر نوع موکت بهتر است تا به نکاتی توجه کنید تا خرید بهتری انجام دهید و از خریدتان راضی باشید؛ این نکات را به صورت موردی برای شما بیان میکنیم و هرکدام را به صورت مختصر شرح خواهیم داد.

خرید موکت بادوام و ضخیم برای مسیرهای پرتردد

در اولین قدم به فضایی که می‌خواهید آن را با موکت، فرش کنید دقت کنید. میزان تردد یکی از عوامل مهم در انتخاب موکت است. اگر برای فضا‌هایی مانند راهرو یا فضای نشیمن به دنبال موکت مناسب می‌گردید، از موکت‌هایی با دوام بالا، محکم و ضخیم استفاده کنید. تردد در فضا‌هایی مانند راهرو، ورودی و فضای نشیمن بالا است و اگر موکتی نرم و پرز بلند برای این فضا‌ها انتخاب کنید، خیلی زود زیبایی و شکل اولیه خود را از دست می‌دهند و زیبایی دکوراسیون منزل شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند. با چک کردن پشت موکت می‌توانید از استحکام آن مطمئن شوید. موکت‌هایی با گره‌ها نزدیک تر و فشردگی بافت بیشتر از دوام بیشتری برخوردارند.

اگر فرزند کوچک دارید از خرید موکت پرز بلند خودداری کنید.

اگر فرزند کوچکی در منزل داشته باشید یا خانواده پر جمعیتی باشید به احتمال زیاد موکت شما با فواصل زمانی بسیار کمی پر از خرده ریز‌های خوردنی‌های اهالی منزل و گرد و خاک و … می‌شود و باید زود به زود آن را تمیز کنید. اگر فرزند کوچکی در خانه داشته باشید، آلوده بودن کفپوش ممکن است باعث بیماری فرزند شما شود. هرچند اگر خانواده کم جمعیتی باشید و فرزند کوچکی نداشته باشید، به احتمال زیاد موکت‌های منزل شما برای مدت طولانی‌تری تمیز خواهند ماند. در عین حال تمیز نگه داشتن موکت‌های پرز بلند سخت‌تر از تمیز کردن موکت‌های فشرده و پرز کوتاه خواهد بود.

خرید موکت‌های روشن برای فضاهای کوچک

متراژ فضا را در نظر بگیرید و با توجه به آن محدوده رنگی خود را مشخص کنید. به طور کلی کفپوش‌هایی با رنگ روشن فضا را بزرگ و دلباز نشان می‌دهند و کفپوش‌های تیره باعث کوچک به نظر رسیدن فضا می‌شوند. اگر فضای کوچکی دارید و می‌خواهید بزرگ و روشن به نظر برسد، در هنگام انتخاب رنگ موکت به سراغ مدل‌هایی با تنالیته رنگ‌های روشن بروید. همچنین موکت‌های طرح‌دار و چند رنگ مانند موکت‌هایی با رنگ تیره فضا را کمی کوچک‌تر نشان می‌دهند.

قبل از خرید موکت مقداری از آن را به خانه بیاورید.

بعد از دیوارها، کف منزل بزرگ‌ترین فضای دکوراسیون از نظر مساحت به حساب می‌آید و همین امر باعث می‌شود رنگ و طرح کفپوش تاثیر زیادی روی دکوراسیون منزل داشته باشد. به همین دلیل، به عنوان آخرین گام، قبل از خرید موکت، از هماهنگی طرح و رنگ انتخابی با دکوراسیون منزل مطمئن شوید.

هنگام خرید با فروشنده مشورت کنید.

در هنگام خرید موکت با فروشنده مشورت کنید و از آن‌ها کمک بخواهید. تنوع جنس و مدل‌های موکت‌های موجود در بازار به قدری زیاد است که ممکن است در هنگام خرید با مدل‌ها و جنسی مواجه شوید که اصلا از وجود آن اطلاع نداشتید.

مزایای خرید موکت ها

  • موکتها برای حرارت و صدا به شکلی عایق به حساب می آیند، به همین دلیل برای محیط های سرد و پر سروصدا هم قابل استفاده هستند.
  • از نظر رنگ و طرح بسیار متنوع هستند و با هر نوع دکوراسیونی هماهنگ هستند.
  • موکتهای یک دست با پرزهای کوتاهتر فضای اتاق را بزرگتر نشان می دهند.
  • در گروه کفپوش های بادوام جای می گیرند.
  • برای تمیز کردن شان لزومی ندارد که از دستمال نم دار استفاده کنید و با جاروبرقی به راحتی تمیز می شوند.

آدین موکت از ارائه دهندگان خرید کفپوش و موکت ارزان قیمت است که تمامی انواع فرشینه و کفپوش را با کمترین قیمت، در تمامی متراژ ها با بهترین کیفیت ارائه می‌نماید، تنها کافیت با ما تماس بگیرید.