یکی از محبوب‌ترین و مستحکم‌ترین نوع کفپوش‌ها پارکت می‌باشد. پارکت‌ها به دلیل ساختار تهیه شده از چوب‌شان از نفوذ سرما و حرارت  داخل محیط جلوگیری می‌نند. تنوع رنگی و طرحی بسیار بالای پارکت‌ها موجب محبوبیت روزافزون این کفپوش در میان مردم شده است. انواع پارکت‌های چوبی در رنگ‌های چوبی و غیرچوبی در فروشگاه‌های پارکت به فروش می‌رسند. خرید پارکت مناسب از فروشگاه پارکت مستلزم آگاهی نسبت به نکاتی در ارتباط با خرید پارکت‌ها می باشد. دانستن این نکات می‌تواند کمک شایانی در انتخاب پارکت مناسب داشته باشد. پس بهتر است پیش از اقدام به خرید پارکت اطلاعاتی در ارتباط با انواع پارکت، مزایا و معایب پارکت و همچنین نکاتی دررابطه با خرید آن از فروشگاه پارکت کسب کنیم. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به تمام اطلاعات گفته شده بپردازیم و راهنمای شما در خرید پارکت مناسب باشیم.

انواع پارکت

پارکت‌ها نوعی از کفپوش چوبی می‌باشند که با قطعات پرداخت شده چوب سخت، ساخته می‌شوند. همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، یکی از دلایل اصلی محبوبیت پارکت‌ها تنوع در طرح و رنگ بسیار زیاد این دسته از کفپوش‌هاست. اگرچه پارکت‌ها از چوب ساخته می‌شوند و معمولا باید رنگی چوبی داشته باشند، اما پارکت‌ها در رنگ‌های دیگری از جمله پارکت طوسی، پارکت سفید و پارکت سیاه نیز موجود می‌باشند که می‌توانید با انتخاب آن‌ها و ایجاد هارمونی رنگی بین آن‌ها با سایر اجزای دکوراسیون، جلوه‌ای زیبا و شیک به خانه یا محیط کار خود ببخشید. به طور کلی پارکت‌ها بر اساس نوع چوب و همچنین بر اساس متریال به کار گرفته شده در آن‌ها انواع مختلفی دارند که پیش از مراجعه به فروشگاه موکت ملزم به شناختن آن‌ها هستید.

از آن‌جایی که از درختان مختلفی برای تولید و ساخت پارکت استفاده می‌شود، انواع پارکت‌ها در طرح، رنگ و دوام مختلفی وجود دارند که هر یک دارای مزایای خاص و منحصر به خود می‌باشند. از آن‌جایی که از چوب طبیعی در ساخت پارکت‌ها استفاده می‌شود، این نوع از کفپوش‌ها معایبی نیز دارند. از جمله: عدم استفاده از آن‌ها در مکان‌های مرطوب، حساسیت چوب در برابر خراش حاصل از اجسام نوک تیز، خطر تحریق بیشتر چوب نسبت به سایر کفپوش‌ها، قطع شدن درختان برای تولید آن‌ها و …

برای رفع مشکلات و معایب گفته شده پارکت‌های لمینت به بازار آمدند. پارکت لمینت نوعی از پارکت می‌باشد که از چندین لایه فشرده چوب ساخته می‌شود و مقاومت بیشتری نست به سایر پارکت‌ها دارد به همین خاطر این نوع از پارکت‌ها به سرعت به محبوبیت میان مردم رسیدند. پیش از اقدام به خرید لمینت باید از مشاورهخرید رایگان پارکت استفاده کنید تا بتوانید بهترین نوع پارکت لمینت را انتخاب کنید.

انواع پارکت بر اساس نوع چوب به کار گرفته شده را در ادامه معرفی خواهیم کرد. با مشاوره خرید رایگان پارکت می‌توانید بهترین و مناسب‌ترین نوع چوب برای پارکت را انتخاب کنید.

انواع پارکت بر اساس متریال

به هنگام مرجعه شما به فروشگاه پارکت، احتمالا فروشنده از شما می‌پرسد که چه پارکتی و با چه متریالی می‌خواهید؟ برخی از پارکت‌ها تماما از چوب طبیعی تولید می‌شوند و برخی دیگر مانند لمینت‌ها از چوب‌های مصنوعی ساخته می‌شوند. انواع پارکت بر اساس متریال عبارتند از:

پارکت لمینت

از چند لایه مواد ترکیبی فشرده ساخته می‌شوند که یکی از این مواد ترکیبی چوب است. این نوع از پارکت‌ها دوام بالا و قیمت مناسب‌تری دارند و به همین خاطر نیز در بین مردم محبوب می‌باشند.

پارکت یک تکه

ضخامت این پارکت‌ها مانند لمینت است و از متریال طبیعی ساخته می‌شوند.

پارکت تمام چوب

این نوع از پارکت‌ها تماما از چوب ساخته می‌شوند و بیشتر از سایر انواع پارکت عایق صدا، سرما و حرارت می باشند.

پارکت ضد آب

استفاده از این پارکت‌ها در آشپزخانه، سرویس بهداشتی و تمام جاهایی که در معرض آب و رطوبت هیتند مناسب می باشد.

انواع پارکت بر اساس نوع چوب

بدیهی است که چوب به کار رفته در پارکت‌ها تاثیر مستقیم بر کیفیت آن‌ها و همچنین قیمت آن‌ها داشته باشد. انواع پارکت بر اساس نوع چوب عبارتند از:

پارکت با چوب درخت بلوط

این نوع از چوب مقاومت بسیار بالایی دارد و همچنین به دلیل داشتن رنگ بسیار زیبا معمولا بین مردم محبوب است.

پارکت با چوب درخت افرا

به هنگام مراجعه به فروشگاه پارکت دقت داشته باشید که رنگ پارکت با چوب درخت افرا نسبتا روشن است و همچنین استحکام این نوع چوب بسیار بالاست.

پارکت با چوب درخت راش

یکی از مناسب‌ترین چوب‌ها برای استفاده در صنعت چوب و همچنین پارکت‌ها، چوب درخت راش است. این چوب نیز دوام بالایی داشته و وزن بسیار سبکی دارند.

پارکت با چوب درخت گردو

از دیگر چوب‌های مقاوم، چوب درخت گردو است که در صنعت چوب کاربرد بسیار زیادی دارد.

پارکت با چوب درخت گیلاس

به هنگام مراجعه به فروشگاه پارکت، آگاه باشید که این نوع پارکت رنگی طلایی مایل به قهوه‌ای داشته و از مقاومت و استحکام بسیار بالایی برخوردارند.

مزایا و معایب پارکت‌های چوبی

پیش از مراجعه به فروشگاه پارکت به منظور خرید پارکت، باید مزایا و معایب این نوع از کفپوش را بدانید و از خرید خود اطمینان داشته باشید.

مزایای پارکت‌های چوبی عبارتند از:

  1. تنوع بسیار بالای پارکت‌ها در طرح، رنگ، جنس چوب و متریال
  2. کیفیت بالای پارکت‌های چوبی
  3. امکان جلا دادن به پارکت‌های چوبی با کشیدن سمباده
  4. مراقبت آسان از پارکت‌های چوبی
  5. سرمایه‌گذاری طولانی مدت پارکت‌ها به دلیل دوام بالای آن‌ها
  6. جلوگیری از نفوذ سرما و حرارت از طریق کف زمین
  7. عایق صدا بودن پارکت‌های چوبی

معایب پارکت‌های چوبی نیز عبارتند از:

  1. هزینه بالای پارکت‌های چوبی نسبت به سایر کفپوش‌ها
  2. پارکت‌های چوبی در معرض حمله موریانه هستند.
  3. پارکت‌های چوبی به جز انوع ضد آب آن‌ها، همه در برابر رطوبت حساسند.
  4. پارکت‌های چوبی مستعد خط و خراش رویشان هیتند.
  5. متورم شدن و باد کردن پارکت چوبی به مرور زمان

نکات خرید پارکت از فروشگاه پارکت

فروشگاه‌های پارکت امروزه به دو صورت حضوری و اینترنتی انجام فعالیت می‌کنند. به هنگام خرید اینترنتی از فروشگاه پارکت امکان مقایسه محصولات مختلف باهم وجود دارد و می‌توانید حق انتخاب بیشتری داشته باشید. برخی از نکات خرید پارکت از فروشگاه پارکت به شرح زیر می‌باشد:

انتخاب پارکت مناسب مکان

اگر می‌خواهید پارکت را برای محیطی پر تردد خریداری کنید، باید رویه‌ای برای پارکت انتخاب نمایید  که مقاومت بالاتی نسبت به سایر پارکت‌ها داشته باشد.

داشتن ۴ کلیلک در ۴ جهت

تمام انواع پارکت‌ها دارای چهار کلیک در ۴ جهت می باشد و اگر در فروشگاه پارکت این موضوع را به عنوان یک آپشن معرفی کردند، باور نکنید.

ضخامت پارکت

معمولا پارکت‌هایی با ضخامت بین ۸ تا ۱۲ میلی‌متر گزینه مناسبی به حساب می‌آیند. برای عایق کردن هر چه بیشتر پارکت در برابر مصرف انرژی و سر و صدا می‌توانید از فوم مخصوص زیر پارکت استفاده کنید.

مقاوم‌ترین نوع پارکت

مقاوم‌ترین و محکم‌ترین نوع پارکت، پارکت‌های ساخته شده از چوب درختان راش و بلوط است. همچنین پارکت‌های یک تکه بسیار مقاوم‌تر از سایر نوع پارکت‌ها می‌باشند.

پارکت مناسب اتاق‌های کوچک

پارکت‌هایی که رنگ روشن دارند برای فضاهای کوچک بسیار مناسب می‌باشند. همچنین الگوهای شطرنجی گزینه مناسبی برای اتاق‌های کوچک به حساب می‌آیند.