پارکت نوعی کفپوش چوبی است که از تبدیل چوب درختان به الوار و سپس تبدیل الوارها به قطعات کوچک‌تر ساخته می‌شود. منظور از نصب پارکت در خانه‌ها کنار هم قرار دادن این قطعات الوار و چسباندن آن‌ها بر روی کاشی و سرامیک و یا سنگ می‌باشد. همچنین به قطعات کوچک‌تر شده‌ی الوارها نیز تایل گفته می‌شود. امروزه در طراحی موکت ها نیز از طرح پارکت و تایل استفاده میشود و این موکت ها به موکت پارکتی و موکت تایل معروف هستند.

اگر چه به طور کلی نصب این کفپوش‌های چوبی چندان کار دشواری نیست، اما نصب صحیح آن‌ها مستلزم آگاهی نسبت به نکات نصب پارکت می‌باشد. به عنوان مثال باید بدانید که برای نصب پارکت از چه نوع چسبی استفاده کنید که پارکت دوام بیشتری داشته باشد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در ارتباط با پارکت، طریقه نصب آن و نکات نصب پارکت با شما در میان بگذاریم.

پارکت چیست؟

پارکت‌ها که با نام‌های چوب فرش و کفپوش چوبی نیز شناخته می‌شوند، نوعی کفپوش از جنس چوب هستند که برای داخل ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای ساخت پارکت‌ها ابتدا چوب درختان مختلف به الوار تبدیل می‌شوند سپس این الوارها به قطعات کوچکتری به نام تایل ابدیل می‌شوند. قرار گرفتن این تایل‌ها در کنار یکدیگر، به صورت‌های مختلف مانند آجری و شطرنجی، پارکت‌ها را می‌سازد و کف ساختمان‌ها را می‌پوشاند.

استفاده از چوب درختان سبب گشت که بسیاری از فعالان محیط زیست، نسبت به قطع درختان معترض شوند. اعتراض این جمع باعث شد که کفپوش‌های جدیدی با مواد ام دی اف و اچ دی اف، که لمینت نامیده می‌شدند، وارد بازار شوند. لمینت‌ها نسبت به پارکت‌های تمام چوب قیمت مناسب‌تری دارند، اما برخی از ویژگی‌های بنیادین پارکت‌ها را دارا نمی‌باشند.

طریقه نصب پارکت‌ها و لمینت‌ها نیز تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند، اما کلیات و اصول اولیه مراحل نصب هر دو تقریبا یکسان است. به هر حال برای نصب هر دو باید فرد در این زمینه متخصص باشد تا با نصب اشتباه پارکت یا لمینت، موجب ضربه و ترک خوردن یا هرگونه آسیب‌های بعدی دیگری به تایل‌های پارکت نشود.

طریقه نصب پارکت

همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، نصب پارکت به صورت صحیح تاثیر به سزایی در دوام آن خواهد داشت. کسی که اقدام به نصب پارکت می‌کند باید پیش از شروع کار، تمام لوازم مورد نیاز برای نصب پارکت مانند چسب چوب را مهیا کند و سپس شروع به نصب پارکت کند. البته امروزه با روی کار آمدن پارکت‌های engineer wood، مشکلات نصب پارکت تا حد بسیار زیادی کاهش یافته است و نصب آن ساده‌تر و سریع‌تر شده است. در این پارکت‌ها، قطعات تایل با استفاده از کلیک به یکدیگر قفل می‌شوند و تشکیل یک سطح پارکت صاف را می‌دهند. نصب این تایل‌ها نیازی به چسب چوب ندارد.

یکی دیگر از نکات نصب پارکت که پیش از نصب آن باید بدانید این است که بسته‌های پارکت را دو الی سه روز قبل از نصب پارکت، در فضایی که پارکت قرار است در آن نصب شود بگذارید تا با دمای آن محیط سازگار شود.

یک نکته مهم دیگر بپیش از نصب پارکت، اندازه‌گیری بسیار دقیق فضایی است که قصد خرید پارکت برای آن را دارید. اندازه‌گیری دقیق فضا و خرید پارکت به اندازه مورد نیاز می‌تواند در نصب بهتر پارکت تاثیرگذار باشد.

مراحل نصب پارکت به ترتیب زیر می‌باشد:

مراحل نصب پارکت هم تقریبا شبیه نصب موکت است. مرحله اول باید سطح زمین به طور کامل بررسی شود که کاملا صاف و بدون هر گونه برجستگی و فرورفتگی باشد. در این مرحله در صورت وجود هرگونه برجستگی یا فرورفتگی باید زیرسازی انجام شود.

پس از انجام زیرسازی نوبت به نصب فوم بر سطح زمین می‌باشد. این فوم مخصوص در واقع نوعی عایق و پوشش محافظ برای سطح پارکت است.

سپس مقداری چسب پارکت روی زمین ریخته می‌شود تا قطعات تایل از طریق آن به زمین بچسبند.

تایل‌ها با دقت بسیار زیادی از بسته‌بندی خارج و در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. اگر پارکت از نوع جدید باشد قطعات تایل به هم قفل می‌شوند.

پس از نصب دقیق پارکت نوبت به تمیز کردن گرد و خاک‌های ناشی از نصب می‌رسد. گرد و خاک‌های روی سطح پارکت باید به آرامی، طوری که پارکت آسیب نبیند، تمیز شوند.

اصلی‌ترین مراحل نصب پارکت به پایان رسیده و حالا وقت آن است که نصاب، سطح کفپوش را به دقت بررسی کند و در صورت نیاز با استفاده از لوازم خود مانند سنباده، سوراخ‌هایی که ممکن است لابه‌لای پارکت بر جای مانده باشد را بگیرد.

در مرحله آخر از نصب پارکت باید پس از خشک شدن چسب و تحکیم تایل‌ها روی زمین، در صورت نیاز باید سطح پارکت پولیش زده شود.

نکات نصب پارکت

حال که به خوبی با پارکت و مراحل نصب پارکت آشنا شدید، وقت آن رسیده که نکاتی در ارتباط با نصب پارکت با شما در میان بگذاریم. بدیهی است که آگاهی نسبت به نکات نصب پارکت می‌تواند منجر به داشتن خرید موفق‌تری شود. برخی از مهم‌ترین نکات نصب پارکت به شرح زیر می‌باشد:

  1. پیش از اقدام به خرید و نصب پارکت در نظر داشته باشید که این کفپوش قرار است در چه محیطی نصب شود؟ نقاط پر رطوبت گزینه مناسبی برای نصب پارکت نمی‌باشند.
  2. یکی دیگر از نکات نصب پارکت این است که منزل در صورت نیاز باید سم‌پاشی شود تا از هرگونه حشره‌ای عاری باشد.
  3. اندازه‌گیری طول و عرض فضای مورد نظر برای خرید پارکت، تاثیر بسیار زیادی در نصب پارکت خواهد داشت.
  4. از دیگر نکات نصب پارکت می‌توانیم به استفاده از قرنیز برای فضای بین کفپوش و دیوار اشاره کنیم. قرنیز دیوار را در مقابل هر گونه آسیب محافظت می‌کند و عرضی بین ۷ الی ۹ سانتیمتر دارند.
  5. به هنگام نصب پارکت، نصاب باید برای کناره‌های خانه فضایی خالی در حد چند میلی‌متر بگذارد تا اگر خانه بر اثر گرمای محیط دچار انبساط شد، فضایی برای آن از بغل باشد.
  6. نصاب می‌تواند با متفاوت قرار دادن تایل‌ها در کنار یکدیگر، به طور مثال به صورت شطرنجی یا آجری، در دکوراسیون شما تنوع جالبی ایجاد کند.

بدون شک نکات نصب پارکت کمک شایانی به شما در زمینه نصب خواهد کرد. اما پیشنهاد ما به شما این است که پیش از اقدام به نصب پارکت از فردی متخصص در این حوزه راهنمایی بخواهید تا اطلاعات بیشتری در رابطه با نکات نصب پارکت در اختیارتان قرار خواهد دهد.