پارکت ها کفپوش‌هایی از جنس چوب طبیعی درختان می‌باشند. پارکت را به کف اتاق می‌چسبانند. پس از خشک شدن چسب، سطح روی آن را ساب و سپس لاک می‌زنند تا صاف و صیقلی شود. پارکت نسبت به آب حساس است و در صورت تماس با آب، سریعا دچار تورم می شود یا به اصطلاح باد می کند. کفپوش چوبی در اثر برخورد اشیا نوک تیز با آن خش می‌افتد و پس از گذشت چند سال لازم است تا سطح آن مجددا ساب خورده و لاک زده شود. مرغوبیت و قیمت پارکت به نوع چوب آن بستگی دارد. مثلاً چوب گردو می تواند قیمت بالایی داشته باشد. از آنجایی که پارکت را از چوب تهیه می کنند، قیمت آن در مجموع از قیمت لمینت و یا پارکت لمینت بالاتر است.

آدین موکت از ارائه دهندگان پارکت و موکت ها این مقاله کاملا تخصصی را برای شما تهیه نموده تا شما عزیزان با مطالعه آن بتوانید بهترین انتخاب خرید پارکت مورد نظر خود را داشته باشید.

پاركت

پاركت، کف‌پوشی از جنس چوب است که برای داخل ساختمان استفاده می‌شود. بدین صورت که قطعات پارکت را به صورت‌های مختلف مانند جناغی، آجری، شطرنجی و… در کنار هم قرار می‌دهند تا کف ساختمان پوشیده شود. پارکت‌ها در ابعاد و اندازهای مختلف مانند ۴۹*۷ و ۱۰۰*۱۰ سانتیمتر وجود دارند که بخاطر طریقه نصب آن یعنی استفاده از چسب‌های مخصوص و پوشش‌های لاک و رنگ که هیچ فضایی را برای فعالیت موریانه و خوردگی ندارد مانع از فعالیت‌های آنها می‌شود.

انواع پارکت

کفپوش ها در جنس های مختلفی ساخته می‌شوند که در ادامه به بررسی جنس انواع پارکت و کفپوش می‌پردازیم:

پارکت چوبی

پارکت چوبی یک نوع پوشش از جنس چوب بوده که در کف ساختمان و یا خانه استفاده می شود. این نوع کفپوش به عنوان سالم ترین نوع کفپوش جهان شناخته شده است و همچنین یک کفپوش سازگار با محیط زیست، كه گرما و آرامش را برای منازل به ارمغان می آورد.

پارکت دیواری

دسته ای از پارکت های چوبی و لمینت هستند که علاوه بر کف ساختمان بر روی دیوار نیز نصب می شوند. به این نوع دیوار پوش و یا پارکت دیواری می گویند. استفاده از این محصول این امکان را می دهد که بتوانید کفپوش کف ساختمان و دیوار را مانند هم انتخاب کنید که باعث جلوه بیشتری به محل مورد نظر می شود.

پارکت پلاستیکی

پارکت پلاستیکی در واقع همان کفپوش پلاستیکی است که به اشتباه با عنوان پارکت پلاستیکی بین مردم رایج شده است. کفپوش پلاستیکی معایب زیادی دارد و با محیط زیست سازگار نیست. مواد شیمیایی استفاده شده در این کفپوش بسیار خطرناک است و در زمان آتش گرفتن این مواد آزاد می شود.

لمینت

در بازار لمینت ها به پارکت لمینت معروف هستند. در واقع لمینت ها یکی از انواع کفپوش ها هستند که از چندین لایه چوب فشرده ساخته می شوند اما پارکت ها مستقیما از چوب درخت ها تهیه می شوند. لمینت ها از محبوب ترین و پرفروش ترین کفپوش ها هستند که به دلیل مزایایی مانند قیمت پایین، نصب آسان، مقاومت بیشتر در برابر آب بسیار رایج شده اند.

کفپوش Laminate

کفپوش لمینت از چندین لایه از موادی به نام HDF یا الیاف چوبِ فشرده (یا High Density Fiberboard) ساخته شده است که ظاهر آن بسیار شبیه پارکت است و زیبایی و ظرافت چوب را داراست. از طرفی این کفپوش به نام پارکت لمینت نیز شناخته شده است، در حالا حاضر این کفپوش از محبوبیت بالایی برخوردار است و نسبت به پارکت چوبی، از مزایای بیشتری برخوردار می‌باشد. مزاياي پاركت لمينت به شرح ذيل است:

  • معایب پارکت را در خود ندارد.
  • متنوع‌ بودن لمینت
  • مقاوم در برابر آب تا 12 ساعت
  • مقاوم در برابر ضربه
  • بافت طبیعی
  • استفاده مجدد
  • گران‌تر بودن لمینت نسبت به کفپوش پی‌وی‌سی

ساختار پارکت لمینت

کفپوش لمینت از 4 قسمت اصلی تشکیل شده است:

  1. لایه‌ی پوششی؛ این لایه وظیفه‌ی حفاظت از پارکت لمینت در برابر ضربه و آب را دارد.
  2. کلیک؛ هر تایل لمینت توسط کلیک هر پارکت به هم چفت می‌شود و دیگر نیازی نیست که از چسب و میخ استفاده کنیم.
  3. لایه‌ی طرح؛ لایه‌ی طرح توسط دستگاه‌های پیشرفته چاپ می‌شود و به مغز HDF لمینت می‌شود، دلیل نامگذاری پارکت لمینت، به این دلیل است.
  4. مغز HDF؛ لایه‌ی اصلی کفپوش لمینت از موادی به نام اچ دی اف ساخته‌شده است.

نحوه تولید کفپوش لمینت

مواد تشکیل دهنده در یک خط روکش کاری روی هم چسبانده می شوند یعنی لایه های رویی يعني لایه دکور یا تزئینی، از بالا ولایه تثبیت کننده از پایین روی لایه مغزی چسبانده می‌شوند. در مورد لایه تزئینی معمولا از پلیت‌های منقوش در پرس استفاده می‌شود. مثلا نقش رگه‌های چوب برای انواعی که دارای روکش تزئینی نقش چوب هستند. لایه تزئینی در اکثر مواقع روکش ملامینه مخصوص کفپوش و در موارد دیگرمی‌تواند HPL نیز باشد.

سپس تخته‌های روکش شده به خط برش می‌روند و در ابعاد دلخواه و از پیش تعیین شده برش می‌‌شوند. تخته‌های برش شده پس از خروج از خط برش جمع آوری و به خط ابزار زنی منتقل می‌شوند. در این خط در واقع لبه‌های طولی این کفپوش‌ها به شکل دلخواه ابزار زده می‎شود. این ابزار زنی و شکل دهی بسته به نوع طراحی کفپوش می‌تواند متغیر باشد. مثلا فاق و زبانه معمولی، بدون فاق و زبانه (به ندرت) قفل‌های مختلف و متنوع کلیک (Click) و غیره. سپس کفپوش‌های تولیدی بسته بندی و به بازار ارسال می‌شوند.

تفاوت پارکت و لمینت

پارکت چیست؟

مهم‌ترین تفاوت پارکت و لمینت در نحوه‌ نصبشان است. برای نصب پارکت از چسب مخصوصی استفاده می‌شود و کثیف‌کاری زیادی دارد. بعد از اینکه چسب خشک شد، سطح پارکت را ساب زده و بعد یک لایه لاک روی آن اجرا می‌کنند. تقریبا ۲۴ ساعت بعد از اجرای پارکت می‌توان وسایل منزل را روی آن چید. اما لمینت‌ها برای اجرا هیچ نیازی به چسب ندارند. لمینت‌ها دور تا دورشان شیارهایی به نام کلیک دارند که به صورت نر و ماده درون هم قرار می‌گیرند و قفل می‌شوند. در نتیجه می‌توان سطح وسیعی را خیلی سریع و بدون کثیف‌کاری لمینت کرد.

از طرفی به خاطر اینکه برای نصب آن‌ها از چسب استفاده نمی‌شود به راحتی می‌توان آن‌ها را جمع و در جای دیگری دوباره نصب کرد. قبل از اجرای لمینت روی کف فوم‌های مخصوصی پهن می‌کنند که هم نقش هم‌باد کردن کف را بازی می‌کنند و هم عایق مناسبی برای صدا و حرارت هستند. عدم استفاده از چسب در نصب لمینت باعث می‌شود استفاده از این کف‌پوش صدمه‌ای به کف اصلی اتاق نزند.

1) مقاومت در برابر آب

پارکت‌ها چون از چوب خالص تشکیل شده‌اند به شدت به آب واکنش می‌دهند و در صورت خیس شدن ورم می‌کنند. به همین دلیل استفاده از آن‌ها در محیط‌های مرطوب مانند آشپزخانه اصلا مناسب نیست. در مقابل لمینت‌ها در مقابل آب مقاومت بسیار بالاتری دارند.

2) مقاومت در برابر اجسام نوک‌تیز

پارکت‌ها نسبت به اجسام نوک‌تیز حساسند و خیلی زود آسیب می‌بینند. بنابراین برای خانواده‌هایی که بچه‌های پر جنب و جوشی دارند اصلا مناسبت نیستند. در مقابل لمینت مقاومت بهتری نسبت به اجسام نوک‌تیز دارد و سخت‌تر آسیب می‌بیند.

3) دوام

پارکت‌ نسبت به لمینت دوام و طول عمر بیشتری دارد. در صورت نگهداری مناسب پارکت بین ۴۰ تا ۸۰ سال عمر می‌کند. در حالی که عمر مفید لمینت حدود ۱۰ سال است. ضمن اینکه به خاطر طبیعی بودن، پارکت به راحتی طرح و نقش خود را از دست نمی‌دهد.

4) قیمت

یکی دیگر از موارد تفاوت پارکت و لمینت این است که پارکت کف‌پوشی لوکس به شمار می‌آید و قیمت آن اختلاف بسیار زیادی با لمینت دارد. در مقابل لمینت نسبت به پارکت و حتی دیگر کف‌پوش‌ها مانند سنگ یا سرامیک قیمت پایین‌تری دارد.

5) قابلیت تعویض

اگر قطعه‌ای از لمینت آسیب ببیند می‌توان به راحتی آن را تعویض کرد. در حالی که پارکت چنین قابلیتی را ندارد.

6) تنوع طرح

پارکت‌ها طرح اصلی چوب درخت را دارند و به همین دلیل طرح‌هایشان تنوع کمتری نسبت به لمینت دارد.

7) زیبايی

پارکت‌ نسبت به لمینت حس بهتر و طبیعی‌تری را به شما القا می‌کند، زيرا پارکت کاملا طبیعی است.

8) دوست‌دار محیط زیست

اگر به محیط‌ زیست اهمیت می‌دهید باید بدانید که از این نظر پارکت‌ها نسبت به لمینت‌ها بسیار بهترند. به خاطر استفاده از رزین و فشار در تولید لمینت این کف‌پوش‌ها به سادگی در طبیعت تجزیه نمی‌شوند، در حالی که پارکت به خاطر طبیعی بودن خیلی راحت به طبیعت باز می‌گردد.

9) نگهداری

نگهداری لمینت از پارکت بسیار راحت‌تر است. شما می‌توانید با پارچه‌ای مرطوب یا تی سطح لمینت را تمیز کنید، اما برای پارکت باید از موادی خاص استفاده کنید تا به پوشش محافظ آن آسیبی نرسد و ورم نکند. در عوض پارکت را می‌توان سنباده زد، اما لمینت چنین قابلیتی ندارد.

کفپوش PVC

کفپوش پی‌وی‌سی از چندین لایه شامل PVC و فایبرگلاس (Fiberglass) که ماده‌ای تقویت کننده است ساخته شده است. کفپوش PVC از مواد پلاستیکی ساخته شده است. مزاياي كفپوش پي وي سي به شرح ذيل است :

  • جنس انعطاف پذیر و نرم
  • ارزان‌تر بودن PVC نسبت به لمینت
  • متنوع‌ بودن کفپوش PVC
  • ضد آب بودن

تفاوت لمینت و PVC

کفپوش‌های پی‌وی‌سی و لمینت، هریک مزایا و معایب خاص خود را نسبت به یکدیگر دارند که به شرح ذيل مي باشد:

1) زیبایی، کیفیت و نمای چاپ شده روی کفپوش

كفپوش پي وي سي لایه‌ی بالایی براق‌تر از چوب به نظر می‌رسد، لذا ظاهر پی وی سی اندکی مصنوعی بنظر می‌رسد. نقش چاپ شده روی کفپوش لمینت کیفیت بالاتری دارد.

2) میزان صدایی که کفپوش ایجاد می‌کند.

از آنجا که کفپوش پي وي سي دارای بافت و جنس نرم‌تری است، صدای کمتری هنگام قدم زدن روی آن تولید می‌شود. اما چون جنس لمینت شباهت بیشتری به چوب دارد، هنگام قدم زدن صدایی طبیعی‌تر روی آن تولید می‌شود.

3) مقاوم در برابر آب

کفپوش پي وي سي کاملا ضد آب و رطوبت است. کفپوش لمینت مقاومت خوبی در مقابل آب و رطوبت دارد.

4) مقاومت بالا در برابر ضربه

پي وي سي مقاومت کمتری نسبت به کفپوش لمینت دارد. مقاومت لمینت در برابر ضربه بالاتر است.

5) لوازم ضروری برای نصب

برای نصب پي وي سي باید چسب خریداری کنید. برای نصب لمينت باید زیرلایه خریداری کنید.

6) قابلیت جابجایی و نصب مجدد

نصب مجدد کفپوش پی‌وی‌سی پس از برداشتن آن امکان‌پذیر نیست. بسته به مرغوبیت جنس، لمینت را می‌توان چندین بار برداشته و دوباره نصب کرد.

7) قیمت کفپوش

کفپوش پي وي سي نسبت به لمینت ارزان‌تر است.

نگهداري پاركت

اگر در منزلتان از پارکت به عنوان کفپوش استفاده کرده اید، باید یک سری موارد را در نظر داشته باشید و کاملا رعایت کنید:

  1. پارکت بدلیل اینکه جنسش از چوب درخت است، نسبت به آب و گاهی رطوبت بسیار حساس است و تا حد ممکن باید کاری کنید که با آب تماس نداشته باشد و یا سطح آن تا حد امکان رطوبت نکشد و خشک نگه داشته شود.
  2. مراقبت از آن اهمیت زیادی دارد چون برای مثال در صورتی که سطوح نوک تیزی سطح آن را خراش دهند، سطح بیرونی آن آسیب دیده و باید مجدد صیقل داده شده و صاف شود.
  3. بعضی از پارکت ها، به ویژه آنهایی که از جنس چوب درخت بلوط هستند، گاهی دارای لکه ها و رده هایی هستند که بسیاری از افراد ظاهر آن را چندان نمی پسندند.
  4. برخی از انواع پارکت ها، به خصوص پارکت های تهیه شده از چوب کاج، بافت نرم و شکننده ای دارند و هنگام نصب باید توسط نصاب تقویت شود.
  5. حساس بودن بسیاری از پارکت ها نسبت به تغییرات آب و هوایی.
  6. معمولا در بیشتر موارد، بعد از چند سال نیاز است که مجددا سطوح آن اصطلاحا ساییده شده و مجددا لاک زده شود.
  7. در برابر حوادثی مانند آتش سوزی باید از آن محافظت شود.

خرید پارکت

به هنگام خريد پاركت بايد به يك سري نكات توجه داشته باشيد كه بعضي از آنها به شرح ذيل مي باشد:

1) دوام

مهم ترین نکته زمان خرید دوام محصول است. ممکن  است برخی از مدل ها از نظر رنگ و طرح برای شما زیبا باشند اما دوام مناسبی با محل کار شما نداشته باشند همین باعث می شود با گذشت زمان کوتاهی مجبور به تعویض شوید.

2) رنگ

انتخاب رنگ نکته مهم دیگری است که باید به آن توجه کنید. بهتر است رنگی متناسب با رنگ مبلمان و سایر رنگ های استفاده شده در دکوراسیون انتخاب کنید.

3) ضخامت

ضخامت به اندازه دوام نیز اهمیت دارد. با توجه به محیط کار و میزان تردد یک انتخاب مناسب داشته باشید.

4) سیستم قفل

در زمان خرید دقت داشته باشید که سیستم قفل بادوامی انتخاب کنید.

5) گواهینامه سازنده

گواهی iso و گواهی فرشته آبی از گواهی های معتبر هستند که برای حفظ سلامتی نصاب و مصرف کنندگان بسیار مهم است.

6) ضمانت

از معیارهای مهم دیگر ضمانت محصول است که بین 5 تا 30 سال متغیر است.

7) درز یا شیار

نوع شیاردار، دارای ضخامت بالایی است اما میزان سایش بالایی دارد.

8) درجه Ac

درجه AC یا مقاومت سایشی که مخفف کلمه ی  Abrasion Class است از نکات مهمی است که قبل از خرید باید به آن توجه کنید. این درجه بندی توسط سازمان تولید کنندگان پارکت در اروپا (Association of European Producers of Laminate Flooring) ایجاد شد اما بعدها به عنوان یک استاندارد جهانی انتخاب شد. در واقع این درجه بندی شامل بررسی یک سری عملکرد و فاکتور مانند حرارت، ضربه، رطوبت، خراش، لک و ساییدگی می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با متخصصین آدین موکت در ارتباط باشید تا به پاسخ تمامی سوالات خود برسید.